Iste, vždy sa dajú nájsť príklady skvelej intuície, keď jeden podnikateľ alebo manažér presadí investície do výrobku či služby napriek skepse okolia. A prinesie na trh absolútny trhák. Na každý úspešný príbeh však pripadajú desiatky drahých neúspechov, keď firmy vynaložia obrovské investície a zákazníci nezareagujú podľa očakávaní.
Podniky zvykli v minulosti testovať záujem o novinky najmä prieskumami trhu. Ak trh, obrazne povedané, schváli produkt ešte pred tým, ako ho firma v skutočnosti vytvorí, minimalizuje obchodné riziká. Žiaľ, zákazníci majú vo zvyku jedno hovoriť a druhé robiť. Dokážu rozprávať o tom, aké majú neuveriteľné problémy, a ak im niekto o pol roka ponúkne hotové riešenie, začnú sa všemožne vykrúcať a skonštatujú, že riešenie v skutočnosti až tak veľmi nepotrebujú.
V biznise platí zlaté pravidlo, že záujem o váš produkt bude až vtedy, keď zákazníci vytiahnu peňaženky a začnú ho nakupovať. Ako im však otvoriť peňaženky, skôr ako je skutočný výrobok na svete? Riešením je vytvoriť minimálnu verziu produktu, takzvaný minimum viable product. Je to verzia, ktorá obsahuje presne tie vlastnosti, za ktoré sú zákazníci ochotní zaplatiť. Existuje päť spôsobov, ako vytvoriť minimálnu verziu produktu a ešte na tom aj zarobiť.
Landing page
Je to vlastne mikro webstránka, na ktorej zákazníci „pristanú“ po kliknutí na reklamu, odkaz v e-maile alebo cez akúkoľvek inú marketingovú kampaň. Landing page môže byť pri dodržaní niekoľkých zásad ideálna forma minimálnej verzie produktu. Umožní firme ukázať, ako bude finálny produkt vyzerať a aký úžitok z neho budú mať zákazníci.
Kvalitné video povie viac ako sto strán textu. Takáto forma môže pomôcť zvládnuť prípadné námietky potenciálnych klientov, napríklad to, prečo by vám mali dôverovať. Navyše dáva možnosť uviesť cenu finálneho výrobku či služby, ponúknuť ich rôzne možnosti nákupu, prípadne spomenúť výhody predobjednávky, ktorými sú nižšia cena, možnosť formovať produkt či rýchlejšie dodanie.
Samozrejme, nevyhnutný predpoklad úspechu landing pageu je, že na webovú stránku prídu potenciálni kupci produktu. Takíto podstatní návštevníci sa dajú získať napríklad presne cielenými reklamami v systémoch Google Adwords alebo Facebook for business. Na presné cielenie je dobré vytvoriť takzvané persóny, čiže zadeliť zákazníkov do skupín podľa ich potrieb a nákupných preferencií. Pomôže to predstaviť si za anonymnou masou konkrétnych ľudí s konkrétnymi potrebami.
Primárnym cieľom landing pageu je zber dát o podstatných návštevníkoch, preto treba mať jasno v tom, aké dáta zbierať a na čo budú užitočné. Najzaujímavejším údajom sú predajné konverzie – koľko ľudí prišlo na stránku, koľkí z nich si kúpili produkt a koľko každá reklama stála. Z týchto čísiel sa dá vyrátať, aká je cena akvizície nového zákazníka. A dá vám to aj obraz o tom, či je nový biznis plán reálny.
Fred Flinstone
Mnohí podnikatelia sú dnes presvedčení, že všetky procesy pri poskytovaní služieb treba ihneď automatizovať. Niekedy úplne postačí, ak sa služba z pohľadu zákazníka tvári ako
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?