Je s vaším menom ťažké pracovať v autobrandži?

V istom ohľade áno. Chcem, aby som bol uznávaný preto, čo dokážem, nie pre moje meno. Mať meno Peugeot so sebou nesie istú dávku zodpovednosti. Je to záväzok. Nie je u nás, samozrejme, povinné pracovať v automobilovom biznise alebo priamo v PSA. Pre mňa je to v prvom rade vášeň. Milujem automobilový priemysel a autá, ktoré vyrábame. Som rád, že som súčasťou príbehu PSA, ktorý sa začal už pred viac ako dvesto rokmi.

Svoju kariéru ste štartovali v reklamnej agentúre.

Nechcel som začať priamo v PSA. Vedel som, že ak už raz do skupiny nastúpim, strávim v nej celý pracovný život. Chcel som mať aj iné skúsenosti a overiť si zručnosti. Strávil som v reklamnej agentúre takmer päť rokov. Až potom som si povedal, že je čas ísť do PSA.

Značka je pre mňa ako človek. Má svoje hodnoty, charakter, DNA

Vedeli by ste pracovať pre inú automobilku ako PSA?

Nie. Ani by to asi nebolo možné. Aj kvôli mojej vášni, ktorú k značkám Peugeot a Citroën cítim. Potom je tu rodinný príbeh, ktorý ma k firme viaže. V PSA je niečo viac, čo by som v inej spoločnosti nenašiel.

V PSA ste prešli viacerými pozíciami z oblasti predaja a marketingu. Ktorý post bol pre vás najnáročnejší?

Tých výziev bolo v mojej kariére viac. V koncerne som už dvadsať rokov. Do Citroënu som nastúpil len pred dvoma rokmi. Istý čas som mal na starosti nanovo zadefinovať značku Peugeot. To sa nám aj podarilo, ten koncept platí dodnes a som rád, že aj v súčasnosti sa Peugeot vníma ako značka so správnou stratégiou. Následne som prešiel na oddelenie šéfa produktu v Peugeote. Bol to v podstate rovnaký príbeh, ale konkrétnejší. Musel som uviesť na trh produkty, ktoré sú v súlade so stratégiou značky.

Cítite rovnaký vzťah k značke Citroën ako k Peugeotu?

Pridať sa k Citroënu bolo pre mňa výnimočné. Je to iná značka, ale je plná dôvtipu, kreativity a zároveň je inovatívna. S novou stratégiou ju chceme výraznejšie reštartovať. Osobne som sa nemusel prepnúť od jedného brandu k druhému. Značka je pre mňa totiž ako človek. Má svoje hodnoty, charakter, DNA. Je to rovnaké, ako keď pracujete alebo žijete s niekým iným. Peugeot aj Citroën majú jasnú DNA, ale navzájom sa líšia. Preto pre mňa bola výzva zistiť, či to, čo sme spravili pre značku Peugeot, dokážeme urobiť aj v Citroëne. Momentálne sme len na začiatku našej produktovej ofenzívy, ktorej súčasťou je aj snaha stať sa viac medzinárodnou značkou.

Ako produktový riaditeľ robíte rozhodnutia o nových modeloch, ktoré prídu na trh o štyri až päť rokov. Boli ste v situácii, keď ste si svojím rozhodnutím neboli istý?

Nie je to až také ťažké. Musíte sa na veci vždy pozerať z dlhodobej perspektívy. V mojej pozícii je dôležité vždy spochybňovať existujúce pravidlá. Ľudia sa dnes pozrú na trh a povedia, že ďalších desať rokov budeme potrebovať SUV modely. Ale možno to tak nie je. V Číne obľubujú sedany, čiže opäť by niekto mohol povedať, že potrebujeme veľa sedanov. Lenže to platí teraz.

Budúcnosť teda môže priniesť aj niečo iné, ako sa domnievame?

Musíme byť schopní predvídať čo najviac dopredu. Presvedčiť ľudí, že to, čo platí teraz, nemusí platiť aj v budúcnosti, že musíme neustále spochybňovať existujúce názory. Táto práca sa nedá robiť bez správneho nastavenia v hlave. Kľúčové je nespoliehať sa len na svoj názor. Treba byť schopný sledovať malé nenápadné signály. Pokúsiť sa ich identifikovať a interpretovať. Ak natrafíte na zatiaľ marginálny trend, ktorý si nikto nevšíma, treba sa naň pozrieť a sledovať ho. Pretože veci sa môžu rýchlo zmeniť. Je veľmi vzrušujúce a zároveň náročné pozerať sa na veci takto. Rozhodne neplatí, že ak ste doteraz robili veci jedným spôsobom a darilo sa vám, že to tak bude navždy. Zároveň musíte rozmýšľať globálne. To je moja každodenná úloha.

Ak natrafíte na zatiaľ marginálny trend, ktorý si nikto nevšíma, treba sa naň pozrieť a sledovať ho

Čo to znamená pre vašu prácu v koncerne PSA?

Chceme značke Citroën vtlačiť ešte väčší medzinárodný rozmer ako doteraz. Musíme preto pochopiť čínsku kultúru rovnako ako tú slovenskú. Tomu zodpovedná stratégia značky Citroën, v rámci ktorej vytvoríme paletu ôsmich kľúčových „siluet“ vozidiel, ktoré môžu byť globálne úspešné.

Ako sledujete tieto nenápadné signály a nové potenciálne trendy? Je to založené na dátach?

Áno, dáta využívame v čo najväčšej miere. Pre mňa sú však dáta naši zákazníci. Robíme veľa testov, prieskumov, aby sme pochopili, ako rozmýšľajú. Máme totiž vlastný pohľad na vec. Rozmýšľame, čo by bolo dobré zmeniť a čo ponechať. Keď však ľudia šoférujú, vedia ľahko povedať, čo sa im páči a čo nie. Preto naše názory musíme konfrontovať s tým, čo chce zákazník. A až potom, keď už na základe potrebných a dostatočne veľkých dát spravíte rozhodnutie, môžete pokračovať a presviedčať všetkých ostatných.

Pán Peugeot v službách Citroënu

Zdroj: Miroslava Spodniaková

Môžte uviesť príklad?

Keď sme uviedli na trh Citroën C4 Cactus, panovala veľká diskusia okolo ochranných panelov airbump. Neexistoval jednoznačný názor, či ich máme použiť alebo nie. Dnes môžem povedať, že sa to ukázalo ako dobrá voľba. Použili sme ich aj pri novom modeli C3, kde sú to práve airbumpy, ktoré mu dávajú ten dodatočný punc príťažlivosti. Zákazníci tento nezvyčajný prvok vnímajú pozitívne.

Je to tak, že zákazníci sa dnes v oveľa väčšej miere túžia odlíšiť sa?

Áno. Z našich výskumov vieme, že zákazníci majú radšej auto, kde airbumpy sú. Aj preto sme pri C3 dali možnosť pridať si ich ako voliteľnú výbavu. K tomu majú možnosť vybrať si z 36 farebných kombinácií.

Spomínali ste, že chcete Citroën zamerať ešte viac globálne ako doteraz. Podľa čoho sa rozhodujete, či pre niektorý trh spravíte špeciálny model ako napríklad C6 pre Čínu?

V súčasnosti máme niekoľko modelov, ktoré sú určené len pre špecifický trh, napríklad práve pre Čínu. Iné sú zasa určené viac pre Európu. V blízkej budúcnosti však nechceme ísť týmto smerom. Mienime mať len jednu líniu produktov pozostávajúcu z ôsmich modelov. A tie musia spĺňať požiadavky zákazníkov v Číne rovnako ako na Slovensku. Som si istý, že nájdeme spôsob, ako to dokázať. Inak nebudem mať pokojný spánok.

Je vôbec možné urobiť takéto „globálne“ auto, ktoré bude spĺňať požiadavky zákazníkov po celom svete?

Áno aj nie. Určite nie s prístupom, keď sa auto nadizajnuje v centrále a pošle do jednotlivých krajín s tým, že my si myslíme, že toto je správne auto pre klienta. Mienime to urobiť inak. Chceme splniť očakávania zákazníkov v rôznych krajinách tým, že nájdeme spoločné body, to, čo ich spája, a až potom vytvoriť konkrétny produkt. Citroën si vybudoval svoj imidž tým, že bol v minulosti odvážny a inovatívny. A v tom chceme pokračovať, či už v dizajne alebo komforte. Sme si istí, že môžeme byť inovatívni pre zákazníkov po celom svete a zároveň zostali verní DNA Citroënu. Neznamená to teraz, že budeme robiť len výstredné autá ako Cactus. Stačí priniesť len nejaký kreatívny kúsok, ktorým sa auto odlíši. Ak sa pozriete na nový model C3, má väčšie kolesá ako jeho konkurencia, čo mu dáva nádych crossoveru. Snažím sa preto nájsť rovnováhu medzi takýmito drobnosťami, ktoré modelu dávajú charakter, no stále je to medzinárodné auto.

V súčasnosti sa pozornosť venuje najmä exteriéru vozidla a následne sa pracuje na vylepšení interiéru. V nie tak ďalekej budúcnosti sa však toto poradie otočí.

Ktorým smerom sa budú vyvíjať požiadavky zákazníkov?

Dnes sú trendom SUV autá. Ak vyrobíte takýto model, môžete si byť istý, že ním zasiahnete väčšinu trhov po celom svete. To je však súčasný stav, ktorý 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa