Po prvej polovici tohto roka im okuliare s výhľadom do budúcnosti zružoveli. Podľa predsedu Asociácie leasingových spoločností Pavla Bojanovského by sa lízingové spoločnosti predsa len mohli objemom nových obchodov priblížiť tam, kde boli v rokoch predchádzajúcich krízovému prepadu. Optimizmom ho nabíja rastúca slovenská i európska ekonomika a pozitívne očakávania podnikov.

V prvom polroku sa zhmotnili do dvojciferného nárastu nového biznisu, objem nových zmlúv na hnuteľné veci poskočil temer o 16 percent a presiahol celú jednu miliardu eur. Po rokoch poznačených skôr stagnáciou to je úspech, hoci za prvým polrokom 2008 lízingovky ešte stále zaostávajú o viac než pätinu.

Za takýto rast nových obchodov mohol predovšetkým záujem podnikov o lízing strojov a zariadení. Táto komodita trpela v lízingovom balíčku dlhodobým výpadkom. Manažéri lízingoviek síce už dlhšie avizovali, že cítia bod zlomu a firmy by mali začať obnovovať strojový park či iné technologické zariadenia. No hore kopcom sa skutočne vybrali až tento rok.

Napriek tomu dominantnou komoditou naďalej s výrazným náskokom zostali automobily, či už osobné, úžitkové alebo nákladné. Ako pripomína P. Bojanovský, za rastúcim lízingovým trhom treba vidieť nielen rastúce ekonomiky, ale aj lacné peniaze na trhu. Tie tlačí do finančného sektora Európska centrálna banka a snaží sa práve o to, aby sa k lacnejšiemu financovaniu dostali podniky a spotrebitelia a rozdúchali oheň rastu hospodárstva.

Ožil už aj lízing strojov a zariadení

Zdroj: Maňo Štrauch

Ožili podniky

Hoci je lízing produktom, ktorý využívajú hlavne firmy a medzi nimi najmä malé a stredné podniky, v ostatných rokoch nebolo zvláštnosťou, že na rast trhu tlačili skôr spotrebitelia. Zaujímali sa o kúpu auta. V prvej polovici roka však ich dopyt už tak nestúpal, hoci zostal silný.

Nohu na plyn opäť položili podniky, a to predovšetkým tie, ktoré podnikajú v oblasti

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa