Pri počúvaní technických detailov o odhalenej bezpečnostnej zraniteľnosti ste možno išli po druhej vete do útlmu, ale zrejme ste porozumeli hrozbe straty strechy nad hlavou alebo živobytia. V takýchto chvíľach ľudia zatúžia po istotách. Lebo veď si ich vraj beztak zaslúžia.
No to, čo pri kríze s eID predviedli štátne inštitúcie na čele s ministerstvom vnútra, má do vytvorenia pocitu istoty ďaleko. Najprv držia mesiace problém pod pokrievkou, možno v snahe nechať ho takpovediac vyhniť. Keď sa potom existencia problému prevalí, snažia sa zasa jeho vážnosť napriek argumentom ítečkových špecialistov spochybňovať a zľahčovať. Predstavený plán riešenia problému takisto nebude bezbolestný. Už len preto, že e-government pokročil natoľko, že ho nemožno len tak vypnúť, ani dočasne.
Na jednej strane by málokto chcel byť v týchto dňoch v koži štátnej tajomníčky Denisy Sakovej, ktorú jej šéf Robert Kaliňák poslal pred televízne kamery. Že niekto prišiel na slabé miesto nejakej technológie, to nie je také nezvyčajné, stáva sa. Na druhej strane, dookola opakovať nepresvedčivé analógie a odvolávať sa na úradné postupy je na upokojenie situácie málo. Je napríklad pravda, že 160 občianskych preukazov, ktoré sú denne stratené alebo ukradnuté klasickým manuálnym spôsobom, takisto skrýva veľké riziko zneužitia, ako to pred novinármi vysvetľovala štátna tajomníčka. Ibaže pri aktuálne dostupnej počítačovej sile môže byť reálne v relatívne krátkom čase spraviť kybernetický útok aj na desaťtisícky preukazov.
Vo vedení rezortu vnútra to chce upgrade myslenia
Nepomohol ani úradnícky alibizmus. Ministerstvo sa paralelne snažilo hodiť zodpovednosť na držiteľov eID kariet („ak považujú riziko za vysoké, môžu certifikáty pre tvorbu kvalifikovaného elektronického podpisu [sami] zneplatniť“) a vyhováralo sa na iné úrady („sme závislí na rozhodnutí certifikačných autorít, ktoré označia certifikát za nedôveryhodný“). Napokon to boli opäť až úradné kauzality, ktoré viedli k oficiálnemu vypnutiu podpisovania cez eID. A ministerstvo sa mohlo pochváliť, že nepodľahlo tlaku „istej časti verejnosti“.
Podčiarknuté a zrátané, problémy s eID ukázali, že vo vedení rezortu vnútra to chce upgrade myslenia. Je načase, aby sa elektronická komunikácia stala skutočnou prioritou ministerstva, ktoré je kľúčové pre organizáciu štátu. Malý tip na úvod: aktualizovať webstránku, týkajúcu sa eID, ktorá stále odporúča požiadať o nahratie potenciálne nebezpečného podpisovacieho prostriedku. Otvárať klientske centrá je síce sexi, ale dnes už naozaj nie je obdobie analógu a cashu.