Keby Renault aranžoval výkladnú skriňu pre svoj nový kompakt štvrtej generácie, určite do jej centra postaví práve tento exemplár. Nielen že je z celého – pre značku ťažiskového – radu (zatiaľ) jasne najvýkonnejší, ale aj jeho vzhľad robí charakteru auta trblietavú  reklamu.

Nový Mégane vytesaný na modulárnej platforme CMF-CD (Common Module Family) má v porovnaní s predchádzajúcou generáciou predĺžený rázvor, zníženú siluetu, zväčšený rozchod kolies a košatejšiu výbavu. Jeho špičkový derivát motorizuje prepĺňaný 1,6-litrový štvorvalec, vyladený na pozoruhodných 151 kW (205 k). K nemu patrí jedine sedemstupňová dvojspojková prevodovka, športový podvozok a systémom 4Control riadená zadná náprava. Cena štartuje z úrovne 21 990 eur a záleží len na vás, nakoľko si „gétéčko“ výberom z položiek doplnkovej výbavy zhodnotíte. 

Nedotiahnutý výfuk

Zovňajšok GT sa od famózne navrhnutej konfekcie líši predovšetkým onakvejšími – športovými nárazníkmi, pričom ten zadný vystavuje na obdiv nápadný difúzor s rámikmi koncoviek výfukových hrdiel. Prílišná zvedavosť však prináša malé sklamanie – výfuk má len jedno vyústenie, druhé je slepé. Keď už „manšaft“ z Renault Sport kompletne prepracoval pôvodné výfukové potrubie, potom škoda, že takáto imitácia jeho snaženie devalvuje. Do pozornosti sa ešte núka príplatkové obutie 225/45 R18 natiahnuté na skvele modelovaných diskoch s emblémom GT (v štandarde sedemnástky) a potom efektné modré lakovanie Iron – tiež za príplatok.

Otestovali sme nový Renault Mégane GT: Mäkká sila

Renault Mégane GT Zdroj: Renault

Posed za všetky drobné

Športové sedadlá si všimnete aj so zaviazanými očami. Ich vysoké bočnice totiž dosť prekážajú pri nastupovaní a pri vystupovaní ešte viac. Ale medzi nami – univerzálne škrupiny si ťažko predstaviť lepšie urobené. Sú telu spoľahlivou oporou od pliec až po stehná, pritom dostatočne pevné, nie však tvrdé. Navyše vyzerajú úžasne. K základnej polohe, sedačka celkom dole  – žiadne pripomienky. Nohy natiahnuté dopredu a sedíte za masívnym volantom a nie nad ním. K tomu dobrý výhľad dopredu a horší dozadu. Prekážajú veľké hlavové opierky.

Architektúra palubnej dosky vyznieva originálne aj zásluhou netradične zvisle orientovanej širokouhlej dotykovej obrazovky multimediálneho a informačného systému. Hodí sa napríklad na sledovanie navigácie, keďže väčšina vodičov uprednostňuje orientáciu mapy v smere jazdy. Ak si však budete chcieť pozrieť foto alebo video z dovolenky, obrázky budú malé a veľká časť obrazovky nevyužitá.  Páči sa digitálny prístrojový štít, na ktorom si môžete voliť jeden z piatich motívov zobrazenia a jeho farebnosti, ktoré zasa ladí s efektným ambientným osvetlením interiéru.

Otestovali sme nový Renault Mégane GT: Mäkká sila

Renault Mégane GT Zdroj: Renault

Trochu tesno

Po presune na zadnú lavicu prichádzajú zmiešanejšie pocity. Výhľadu dopredu bráni rozložité operadlo s integrovanou havovou opierkou. Pritom k nižšiemu posedu by to chcelo natiahnuť nohy viac dopredu, aby stehná získali oporu. No predná sedačka spustená celkom dole nedovoľuje zasunúť chodidlá. Je aj robustnejšia ako štandardné predné sedadlo, preto sa ťažko ubrániť pocitu stiesnenosti. Aspoň pre pasažiera s výškou 180 centimetrov (a vyššieho) usadeného za seba. Kolená delí od operadiel len skromná štvorcentimetrová rezerva a hlavu od strechy tiež.

Kufor Mégane s kapacitou 384 l sa v konkurencii kompaktných hatchbackov nestratí. Vyčítame mu len vysokú nakladaciu hranu a fakt, že po sklopení operadiel čnie na rozhraní kufra a interiéru vysoký schod.

Otestovali sme nový Renault Mégane GT: Mäkká sila

Renault Mégane GT Zdroj: Renault

Civilne môže byť

Napriek ofenzívnemu vzhľadu nič nebráni tomu, aby ste s  týmto autom jazdili civilným tempom. Len k posúvaniu sa v kolóne krokom máme malú výhradu –  občasný potrhávajúci nepokoj pohonného ústrojenstva. Môže ho mať na svedomí dvojspojková prevodovka, ktorá inak funguje dobre. Že si však zákazník k rýchlemu kompaktu nemôže zvoliť aj manuálnu prevodovku, považujeme  za chybu.

S pocitom bohatej výkonovej rezervy radosť jazdiť aj v prípade, že ju využijete len sviatočne. Ani vysoká spotreba nehrozí. Na testovacom okruhu sme namerali priemerných 7,1 l/100 km. Že je tento údaj konkurencieschopný, zistíte z porovnania v článku 1 proti trom.

Otestovali sme nový Renault Mégane GT: Mäkká sila

Renault Mégane GT Zdroj: Renault

V športovom móde

Upravený benzínový štvorvalec Energy TCe 205 známy už z Renaulta Clio RS predvádza svoje možnosti až v športovom režime. Pritom netreba vstupovať do menu systému, stačí stlačiť gombík RS. Akcelerátor pod pravačkou ožije, v kokpite sa rozhostí športové echo. Dobiedza nielen zo strany motora, ale cez otvorené okno aj z výfukového hrdla. Ani typické zachrapčanie po ubratí plynu nechýba. Prevodovka podradí a nasledujúce prevody „sáčkuje“ promptnejšie. Prístrojový štít sčervenie a namiesto stupnice otáčkomeru sa na ňom smerom k červenému poľu vystreľuje  svetelná stopa. Hlavne že ju vidieť aj periférne.

Žiarlivá elektronika

Tento športový podvozok je presne to, čo potrebuje vodič, ktorý sa len občas chce zahrať na pretekára, ale o drnčanie a ostré rany od závesov kolies nestojí. Pruženie je tuhšie, ale uloženie komponentov dostatočne mäkké na to, aby vodič a posádka športový charakter auta neoľutovali ani na bratislavských cestách po zimnej sezóne. Tuhšie riadenie je aj dostatočne strmé, len o tom, čo sa odohráva pod kolesami, veľa neprezradí.

Prejazd zákrut na limite má však športovú fazónu len spolovice. Vo výjazde pri pokuse akcelerovať až prekvapivo žiarlivo zasahuje elektronika znížením krútiaceho momentu. Kto však hľadá spínač, ktorým by ju deaktivoval, nepochodí. Jednoducho chýba. Podľa návodu však stačí potiahnuť obe pádla radenia k sebe a je vymaľované.

Reparát

Tak ešte raz. Páku prevodovku preklopiť do manuálneho módu. Potom stačí držať plný plyn a ona v pravý čas radí. Pred zákrutou intenzívne brzdy a súčasne ťahať ľavé pádlo radenia k sebe. Prevodovka podraďuje, pritom drží otáčky tesne pod úrovňou červeného poľa. V sprievode podnetnej akustickej kulisy. Do oblúka netreba GT nútiť zásluhou riadenej zadnej nápravy, ale aj systému CSV krúži ako po koľajniciach. Vo výjazde už prevodovka má pripravený optimálny prevod na razantnú akceleráciu. Kolesá skučia a Mégane vyráža mierne bokom a hlavne dopredu.

Záver

Tomu sa povie „soft“ verzia Hot Hatch. Na ten pravý – neúprosný Mégane RS si treba počkať do zatiaľ neznámeho mesiaca budúceho roka. Mégane GT je v porovnaní s ním „len“ rýchly hatchback – taká mäkká sila. Preto sa dá s ním nielen šoférsky zašportovať na málo frekventovaných okreskách a ani každodennú jazdu za prácou nezmení na utrpenie. Pritom je nielen výkonný a fotogenický, ale aj dobre vybavený, a keď ho porovnáte s konkurenciou, zistíte, že sa dá získať za rozumnú cenu.

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, BAS, ASR, ESP, CSV, šesť airbagov, asistencia rozjazdu do kopca, elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom, systém Renault Multi-Sense,  dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, 7" multifunkčný farebný displejo TFT,  multimediálny systém R-Link 2, hudobný systém Arkamys, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, varovanie pred opustením jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, dažďový a svetelný senzor, čalúnenie sedadiel textil/ koženka, športový podvozok, dvojspojková prevodovka, systém Launch Control, športové sedadlá, 17" disky kolies z ľahkých zliatin... 

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Panoramatické strešné okno, Head up displej, poloautomatická parkovacia brzda, parkovacie senzory a kamera, špeciálne laky, čalúnenie sedadiel alcantara/koža, vyhrievané predné sedadlá, balík navigácia, balík s audiosystémom Bose (zdarma), balík Safety s adaptívnym tempomatom, 18" disky kolies...

Hodnotenie
+ -
nápadný zjav menej miesta vzadu
vizuálne podnetný kokpit problematická orientácia centrálneho displeja
výborné predné sedadlá prevodovka bez manuálnej alternatívy
výkonný motor
skvelý podvozok
Renault Mégane GT Tce 205 a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Mégane GT Tce 205 Kia Ceed´d GT 1,6 T-GDI Peugeot 308 GTi 1,6 THP 205 Škoda Octavia RS 2,0 TSI
Zdvihový objem motora (ccm) 1 618 1 591 1 598 1 984
Usporiadanie spaľovacieho motora R4 R4 R4 R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] 151 (205)/6 000 152 (204)/6 000 151 (205)/6 000 162 (220)/4 500 – 6 200
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) 280/2 400 265/1 500 – 4 500 285/1 750 350/1 500 – 4 400
Prevodovka 7-st. automatická 6-st. manuálna 6-st. manuálna 6-st. automatická
Pohon predný predný predný predný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7.1 7,60 7.5 7.1
Maximálna rýchlosť (km/h) 230 230 235 242
Priemerná spotreba EU (l/100 km) 6 7,40 5.6 6.4
Počet dverí 5 5 5 5
Rázvor (mm) 2 669 2 650 2 620 2 637
Objem batožinového priestoru (l) 384 380 420 590
Cena základného modelu s DPH (€) 21 990 24 390 23 650 26 740
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov