Jej produkt umožňuje vysielať naživo vo vysokej kvalite, ale pri oveľa nižších nákladoch než klasická televízia. Navonok vyzerá ako malý prenosný počítač. Pripojíte naň kamery (napríklad GoPro cez Wi-Fi), na obrazovke spracujete zábery, doplníte prestrihy, opakovačky a titulky – a hotový obsah môžete rovno poslať na internet.

Streamstar začal na svojom nápade pracovať pred štyrmi rokmi. Vyvinul all-in-one riešenie do komerčnej podoby a našiel preň zákazníkov. S jeho technológiou sa rozbehol športový web Huste.tv mediálnej skupiny JOJ aj online vysielanie tretej futbalovej ligy v Taliansku.

No zároveň sa minuli peniaze zakladateľov a príjmy od klientov na ďalší rozmach nestačili. Ak chcel Streamstar pokračovať vo vývoji, stabilizovať a rozšíriť tím, no najmä expandovať na americký trh, potreboval finančnú injekciu.

Bankový úver neprichádzal do úvahy. Streamstar nespĺňal štandardné úverové kritériá. Ako spomína jeho finančný riaditeľ Vladimír Virčík, nemal majetok, ručenie ani dostatočne vysoké tržby. Jeho majitelia sa preto rozhodli hľadať financovanie u externých investorov. Napokon sa dohodli s investičnou spoločnosťou Neulogy Ventures, ktorá do projektu vložila 700-tisíc eur výmenou za „zásadný“ majetkový podiel vo firme.

Príbehov, ako je Streamstar, je dnes na Slovensku už niekoľko desiatok. Pribúda tiež ponaučení, ktoré toto takzvané equity financovanie prináša. Ukazuje sa, že firme môže prospieť, no rozhodne si ho netreba idealizovať. Atmosféra harmónie, ktorá podľa zažitej predstavy panuje medzi investorom a „jeho“ firmou, má z viacerých dôvodov ďaleko k realite.

Málo kapitálu. Alebo príbehov

V situácii, keď bankové úvery nestačia a „alternatívne“ zdroje, napríklad eurofondy, zlyhávajú, sú rizikoví a private equity investori čoraz vyhľadávanejšou formou financovania inovácií.

Ale ani zohnať tieto peniaze nemusí byť pre rastúce firmy – v brandži sa pre ne zaužíval pojem scale-up – triviálne. Tak na strane firiem, ako aj u investorov prevláda názor, že v tunajších zemepisných šírkach nie je investorských peňazí dosť.

Otázka za milión: Ako zohnať peniaze pre start-up v puberte

Christian Mandl, managing partner Neulogy Ventures Zdroj: Maňo Štrauch

Partner Neulogy Ventures Christian Mandl hovorí, že investičné alebo private equity fondy síce vedia poskytnúť počiatočný kapitál, ale rozvojové financovanie je na Slovensku stále zriedkavé. „Keďže fondy potrebujú svoje investície diverzifikovať, môžu na jednu firmu riskovať len časť svojich peňazí,“ dodáva. Na vysoké investície pre scale-upy by podľa neho fondy museli buď byť väčšie, alebo by sa museli spájať s inými fondmi.

Zháňanie investícií je náročné, majiteľov firiem oberá o čas, ktorý potrebujú na biznis

Ako ďalej vysvetľuje Ch. Mandl, pre väčšinu slovenských firiem je zložité prilákať západoeurópske a americké fondy. Väčšina firiem tiež nemá dostatočné zručnosti alebo im chýba profesionálne poradenstvo na to, aby dali dokopy konzorcium investorov.

Navyše, zháňanie investícií je časovo náročné. „Founderi sú zaneprázdnení svojím biznisom. Len zriedkavo nájdete dobrého finančného riaditeľa v malej firme a väčšina profesionálnych poradcov sa sústreďuje na veľké obchody,“ vymenúva limity Ch. Mandl.

Otázka za milión: Ako zohnať peniaze pre start-up v puberte

Roman Čmelík, manging partner spoločnosti Limerock Fund Manager Zdroj: Maňo Štrauch

Naopak, partner spoločnosti Limerock Fund Manager Roman Čmelík si myslí, že peňazí pre rastúce firmy je dostatok. „Každý poľský či český fond sa zameriava aj na Slovensko. Možno nemá kanceláriu v Bratislave, ale na potenciálne investičné ciele sa pozerá,“ hovorí.

Kľúčové podľa neho je, aby firma ponúkla kvalitný príbeh: „Keď niekto tvrdí, že sa nemôže dostať ku kapitálu, je to tým, že v porovnaní s inými investičnými príležitosťami nie je tá jeho dostatočne kvalitná.“ Otázka podľa R. Čmelíka skôr znie, či je dosť kvalitných príbehov.

Hodnota i osobná chémia

Jeden z kvalitných príbehov našiel Limerock v spoločnosti Max Sport, ktorá vyrába proteínové tyčinky a iné funkčné potraviny. Spolu s ďalším investorom do nej pred dvoma rokmi vložili bezmála 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa