V máloktorej oblasti v slovenskej doprave sa zanedbávaná údržba a poddimenzované financovanie prejavili tak výrazne ako na cestách I. triedy. Politicky lákavejšie vždy bolo, bez ohľadu na skutočný prínos, liať peniaze do výstavby diaľnic. Za posledné roky ich stav upadol natoľko, že až tretina ich technicky nevyhovuje a desiatky mostov sú na tenkej hranici bezpečnej prevádzky.

„Pre mňa boli cesty I. triedy vždy prioritou a presadzoval som systémové riešenie, ktoré by zabezpečilo financovanie ich opráv a modernizáciu,“ presviedčal vlani na jar, po troch rokoch vládnutia, exminister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). V skutočnosti však jediným dedičstvom po bývalom vedení rezortu je vágne memorandum o vyčlenení dvestomiliónového balíka, ktoré rok pred voľbami podpísal s vtedajším ministrom financií Ladislavom Kamenickým (Smer-SD).

Mimoriadne štedrý sľub viazaný na štyri roky veľkoplošných opráv však dodnes ostal len na papieri. Slovenská správa ciest (SSC) vlani v máji, ešte pod vedením dlhoročného šéfa Romana Žemberu (nominanta strany Smer), vypísala asfaltovací megatender. Podmienky v ňom však boli také diskriminačné, že ho po pár mesiacoch musela zrušiť a zopakovať. Vlani sa zo sľúbených miliónov nevyčerpalo ani euro.

Prešiel rok, stavebná sezóna je takmer uprostred, no na cestách sa stále nič nedeje. „Zmluva na plošnú rekonštrukciu ciest prvej triedy by mala byť uzatvorená v najbližších týždňoch,“ uviedol minulý týždeň nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina), ktorý infraštruktúru v neutešenom stave a zbabraný tender zdedil. „Veríme, že práce na obnove týchto ciest sa začnú v auguste,“ dodal. Reálny vývoj v opakovanej súťaži však naznačuje, že viera a skutočnosť od seba môžu byť ďalej, než sa zdá.

SR Hlohovec nehoda smrteľná HaZZ polícia TTX
Neprehliadnite

SSC nezvládla megatender na opravu ciest I. triedy. Úmrtnosť na nich je vysoká

Prvý pokus cestárom nevyšiel

Spôsob, ktorým sa Slovenská správa ciest vlani prvýkrát rozhodla míňať štedrú finančnú injekciu, je špecifický. Verejné obstarávanie za dvesto miliónov eur na práce naprieč krajinou malo byť len jedno. V predmete zákazky je vymenovaná prakticky celá masívna sieť ciest prvej triedy v správe Slovenskej správy ciest s celkovou dĺžkou viac než 3 400 kilometrov. V prvej fáze verejného obstarávania SSC hľadá tri najnižšie ponuky a s danými uchádzačmi podpíše rámcové zmluvy.

Traja víťazi následne budú o konkrétne práce na konkrétnych úsekoch súťažiť formou elektronickej aukcie. „Pozitívom je ušetrenie času na zdĺhavých procesoch verejného obstarávania na jednotlivé úseky. Cesty sa budú opravovať flexibilnejšie a rýchlejšie vo všetkých regiónoch Slovenska,“ obhajovala správa ciest tento postup cez hovorkyňu ministerstva Karolínu Duckú.

O námietkach sa rozhoduje 30 dní, 10 dní je odvolanie a 45 posúdenie odvolania
 

Súťaž však mala aj svojich kritikov. „Pokryť celé územie Slovenska vlastnými kapacitami dokáže len veľmi úzky okruh spoločností,“ varoval analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík. Asfaltovať totiž môže len ten, kto má v dosahu asfaltársku obaľovňu. Upozornil aj na ďalšie riziká. SSC od uchádzačov požadovala miliónové referencie na každý zo štyroch hlavných technologických postupov veľkoplošnej opravy ciest, v praxi sa pritom v 90 percentách prác využíva len jeden z nich. Napokon, aby bolo zrejmé, že súťaž nie je pre malých hráčov, SSC stanovila, že súčet tržieb uchádzača za posledné tri roky musí byť najmenej 80 miliónov eur.

Takto nastavené podmienky de facto vylúčili z účasti v súťaži všetkých okrem pár najväčších stavebných gigantov. Podmienky však ktorýsi zo záujemcov napadol. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) mu dal za pravdu, podmienky označil za diskriminačné a celú súťaž v októbri zmietol zo stola.

graf cesty I. triedy
Zdroj: Trend.sk

Druhý pokus s kozmetickou úpravou

Správa ciest si s výhradami ÚVO rýchlo poradila a týždeň po zrušení prvej súťaže vyhlásila druhú. Limit trojročných tržieb stiahla z osemdesiat na dvadsaťštyri miliónov. Zadanie rozdelila na časti – západ, stred a východ. Z regionálneho pohľadu tým však účasť menším firmám bez hustej siete asfaltární neuľahčila. Medzi úsekmi definovanými v podkladoch totiž možno nájsť napríklad úseky ako cesta číslo 18 od hranice okresov Liptovský Mikuláš a Poprad po Michalovce, teda pôsobivých 214 kilometrov. Podmienka miliónových referencií pre nevyužívané technológie ostala, bez veľkého spojenca na čele konzorcia by sa tak menšia firma, akokoľvek schopná a výhodná vo svojom regióne, do tendra nedostala.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa