Hutnícka brandža hlási po ťažkom roku polojasnú oblohu. Využívanie kapacít postupne rastie, podobne ako objednávky. Celosvetová výroba ocele v roku 2009 poklesla medziročne o osem percent na 1,22 miliardy ton. To bolo podľa údajov Svetového združenia pre oceľ (WSA) najmenej za posledné štyri roky. Príčinou boli silné výpadky objednávok v stavebníctve, strojárstve, osobitne v automobilovom priemysle a vo výrobe lodí. Využitie kapacít oceliarov vo svete sa na začiatku 2009 pohybovalo tesne nad hranicou 60 percent, ale v poslednom štvrťroku už atakovalo hranicu troch štvrtín. Podobné čísla ukázali aj minuloročné výsledky svetovej hutníckej jednotky ArcelorMittal. Skupina vyrobila 73 miliónov ton ocele, medziročne menej o tridsať percent. Produkcia klesá už dva roky po sebe. Trhový podiel sa znížil na šesť percent oproti ôsmim spred roka. No produkciou i kapacitami je ArcelorMittal stále viac ako dvojnásobne väčší ako hlavní konkurenti japonský Nippon Steel, čínsky Baosteel Group i juhokórejské Posco.

Tržby vlani presiahli 65 miliárd dolárov, medziročne o bezmála polovicu menej. Podpísali sa pod to nižšie priemerné ceny ocele, ktoré boli medziročne v priemere o štvrtinu nižšie, a tiež prudko rozkolísaná výroba. Čistý zisk dosiahol len symbolických 118 miliónov dolárov. Pritom v roku 2008 atakoval 9,4 miliardy dolárov. Ziskové hospodárenie skupina hlási už v posledných dvoch štvrťrokoch, pričom v súčasnosti kapacity bežia na 75 percent. Vedenie firmy očakáva rast celosvetového dopytu v prvom štvrťroku o desatinu, ale na najväčšom trhu s oceľou, v Číne to bude len päť percent. V roku 2010 by celosvetová produkcia ocele podľa WSA mala medziročne stúpnuť o deväť percent. Akcie ArcelorMittalu na amsterdamskej burze reagovali na výsledky opätovným poklesom a od začiatku roka už strácajú 16 percent, najviac v indexe AEX. Oproti historickému maximu z roku 2008 sú nižšie o 60 percent. Väčšina analytikov vzhľadom na návrat skupiny do ziskov už odporúča akcie držať.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa