Čo nové ste sa dozvedeli na konferencii o trendoch v personalistike?
Čo sa týka Slovenska, aktuálne vnímam, že ako vo svete, tak aj tu sú a budú kľúčovými témami získavanie talentov, nadviazanie kontaktu s najmladšou generáciou, vzdelávanie, budovanie značky zamestnávateľa a práca s „big data“.
Konkrétne tam odznelo napríklad to, že najlepším zdrojom získavania kandidátov sú vlastní pracovníci a ich odporúčania a na tom postavené tzv. referral programy, ktoré zamestnancov za odporúčanie finančne odmenia. Druhým najefektívnejším zdrojom získavania kandidátov je naďalej externý dodávateľ – agentúra. Nasleduje skúsený interný recruiter, ktorý vie sprostredkovať kandidátovi emóciu z firmy, dokáže ju „predať“. Nasledujú sociálne siete. Samozrejmosťou je používať súčasne niekoľkých komunikačných kanálov, mix komunikácie s potenciálnymi zamestnancami.
Náborové kampane na Facebooku sa už objavili aj na Slovensku, napríklad kampaň operátora O2, v ktorej skáče jej generálny riaditeľ do bazéna.
Je vtipné, že pred pár rokmi riaditelia firiem hovorili, že Facebook je pre deti, a teraz sú ochotní zaplatiť za kampaň na sieti špecializovanej reklamnej agentúre desaťtisíce eur. Aj na Slovensku sú už sociálne siete fenomén, či chceme alebo nie. Mnohé firmy angažujú externé agentúry, aby im spravovali na FB firemnú stránku, pretože to už nie je iba o predaji produktov alebo služieb, ale o firme ako zamestnávateľovi. Je to biznis ako každý iný, klasická kampaň, akurát produktom je pracovná pozícia a nie čistenie auta alebo tenisky s 20-percentou zľavou.
Na pracovný ekosystém sa však špecializuje skôr sieť LinkedIn.
LinkedIn v roku 2005 na Slovensku používalo cca 1600 ľudí, dnes ich je takmer 350-tisíc. Firmy na Slovensku využívajú systematicky firemné LinkedIn profily asi ostatné dva roky. To je obrovský posun.
Čo zisťujú personalisti z FB o ľuďoch, ktorých plánujú osloviť?
Množstvo fotiek z párty s jointom a fľašou v ruke ešte nikomu nepomohlo. Úplná stopka je, ak sú na stránke extrémistické prejavy. Personalista nebude strácať energiu s presviedčaním seba a okolia, že to dotyčnému len ušlo, keď má na výber ďalších desať. Ale sám mám FB na fotky z dovoleniek a s priateľmi a LinkedIn na prezentáciu, pretože je to vlastne CV online, kde sa dá identifikovať vývoj človeka a jeho zručnosti, tam pozerám skôr.
Na LinkedIn sa ľudia prezentujú tak, ako chcú, aby ich videli potenciálni zamestnávatelia, Facebook je v tomto pravdivejší...
Personalisti určite využívajú aj Facebook a určité typy pozícií je lepšie hľadať pomocou Facebooku kampane, napríklad ak ide o mladých ľudí, pozície pre absolventov alebo juniorov s voľnejšími kritériami alebo školiacim programom. Ak ide o pozíciu finančného riaditeľa, LinkedIn je prvoradý. Moji klienti čakajú, že im zavolá niekto ako ja, bude si ich obchádzať, prispôsobí sa ich harmonogramu.
A pokiaľ ide o vychytené pozície. Ak si ajťák môže vybrať, tak komu dá prednosť? Headhunterovi, ktorý ho osobne osloví, alebo pracovnému inzerátu na FB? Od istej pozície je ten cirkus okolo náboru nevyhnutný, musíte mať dlhodobý vzťah, musíte vedieť, čo vám ten človek povedal, keď ste sa stretli pred dvomi rokmi.
V poriadku, ale zrejme si vybraných kandidátov preverujete aj cez FB? Na čo si dávate pozor?
Spomínam si, že sme hľadali manažéra s farmaceutickým alebo lekárskym vzdelaním a do konečného výberu sme zaradili štyroch ľudí a piateho s otáznikom. Na Facebooku mal totiž zavesené fotky, na ktorých
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?