Akú úlohu hrá kresťanská tradícia v súčasnom slovenskom vizuálnom umení, sa rozhodli preskúmať v Turčianskej galérii v Martine, kde je pod názvom Oltáre súčasnosti – súčasné oltáre inštalovaná výstava, na ktorej vyše tridsiatka autorov predstavuje svoje verzie prieniku náboženského a výtvarného. Výstava polemizuje s názorom o marginálnosti kresťanského prvku v súčasnom umení. Podľa kurátorky výstavy sa skôr nechceme vzdať štandardného názoru o fungovaní a vzťahu umenia a náboženstva. Skúmanie našej viery (alebo neviery) sa odohrávalo v dvoch vrstvách – prostredníctvom mapovania stratégií autorov, ktorí vo svojich dielach využívajú kresťanskú symboliku, ikonografiu, námety, skúmajú vzťah cirkvi a politiky, polemizujú s kresťanskou tradíciou… Napríklad Kŕmidlo Erika Šilleho – paródia architektúry súčasných kostolov prevedených do podoby jasavo osvetlených vtáčích kŕmidiel alebo piktogramová verzia Piety Stana Masára zo série After Michelangelo. V druhom pláne bolo oslovených 12 mladých autorov a tí mali vytvoriť vlastnú verziu tzv. oltárov súčasnosti – asamblážových reliéfov Stana Filka zo začiatku 60. rokov 20. storočia. Filkove oltáre sú aj dnes mimoriadne výstižnou metaforou sekularizovaného, konzumného spôsobu života zasadeného do formy gotického oltára so ženskými erotickými fotografiami namiesto svätcov. Ako vyzerajú súčasné oltáre v podaní napr. Miry Gáberovej, Miry Podmanickej alebo Mateja Rosmányho, si možno pozrieť do 10. marca. Na obrázku priestorová inštalácia zo série Puto Doroty Sadovskej.

Na oltár umenia