Organizácií, ktoré využívajú cloudové služby, pozvoľne pribúda aj na Slovensku. Jednou z nich je distribučná spoločnosť Asbis Sk. Do oblakov vstúpila v októbri 2011, momentálne v cloude prevádzkuje e-shop, ERP systém, B2C obchody a podporné systémy ako Active Directory, DNS a FTP. „Momentálne pripravujeme migráciu nášho groupware systému, čo je zároveň posledný komponent, ktorý prevádzkujeme tradičným spôsobom,“ dodáva obchodný riaditeľ Asbisu Sk pre value distribúcie Andrej Buchamer. Firma využíva model IaaS (Infrastructure as a Service): prenajíma si virtualizovanú infraštruktúru s požadovanými parametrami, na ktorej prevádzkuje svoje systémy a aplikácie, pričom ich správu zabezpečuje internými pracovníkmi.

Ako ste procesy, ktoré dnes riešite cez cloud, zabezpečovali pôvodne?

Prevádzkovali sme štandardné inhouse riešenie. Čiže vlastný hardvér – servery, diskové pole, sieťové a bezpečnostné komponenty – vo vlastnej serverovni.

Prečo ste sa rozhodli prejsť na cloud?

Dôvodov bolo niekoľko. Predovšetkým sme sledovali elimináciu kapitálových výdavkov, pretože náš interný hardvér bol už na konci životnosti. Taktiež sme brali do úvahy aj prevádzkové náklady na napájanie hardvérových zariadení či chladenie. Keďže naše nároky na výkon IT infraštruktúry vzrastajú pravidelne na konci posledného kvartálu, potrebovali sme riešenie, ktoré možno dynamicky škálovať podľa aktuálnej potreby.

Aké ciele ste mali nastavené pre cloudový projekt?

Hlavným cieľom bola, pochopiteľne, úspora nákladov. Podľa našich interných prepočtov sme sa dopracovali k úspore vo výške 29 percent oproti tradičnému modelu prevádzky IT. Pôvodný predpoklad sa pohyboval v rozmedzí 20 až 30 percent, čo sa nakoniec ukázalo ako triezvy odhad. Navyše, zlepšili sme schopnosť plánovať výdavky na prevádzku IT infraštruktúry.

Plánovali ste v súvislosti s prechodom na cloud aj pokles počtu zamestnancov?

Nie. Chceli sme predovšetkým zefektívniť prácu nášho interného tímu, ktorého pracovnou náplňou bola, okrem iného, aj starostlivosť o hardvérovú platformu. To už teraz neplatí, administrátori sa môžu naplno venovať našim zamestnancom a podnikovým aplikáciám.

Odhad úspor sa ukázal ako triezvy

Andrej Buchamer

Prispieva cloud aj k rastu biznisu a výnosov spoločnosti?

Či sa nám podarilo dosiahnuť nárast predaja prechodom do cloudu, to nemáme exaktne spočítané. V každom prípade, presunom nášho internetového obchodu do dátového centra sme dokázali úplne eliminovať výpadky spôsobené problémami s napájaním a online konektivitou. Je teda pravdepodobné, že cloud aj v tomto smere priniesol pozitívny efekt.

Čo by ste odporučili firmám, ktoré o cloude uvažujú – na čo si majú dávať pozor?

Určite treba analyzovať typ aplikácií, ktoré organizácia používa, a zvážiť, či sú vhodné na prevádzku v cloudovom prostredí. V našom prípade sme museli v spolupráci s výrobcom ERP systému optimalizovať komunikáciu medzi klientmi a serverovou časťou aplikácie. Ako najproblematickejšia časť celej migrácie sa nakoniec ukázalo zálohovanie vzhľadom na obrovské množstvo dát, ktoré bolo potrebné prenášať po WAN linkách na offsite backup lokalitu. Samozrejme, bolo nutné zabezpečiť tiež redundantnú internetovú konektivitu vo všetkých našich pobočkách.

Akým smerom budete cloudovú víziu rozvíjať v budúcnosti?

Plánujeme virtualizáciu pracovných staníc, hneď po ukončení migrácie serverových systémov. V tejto oblasti nastal v posledných rokoch dramatický posun, technológie dospeli, ponúkajú veľké možnosti z pohľadu mobility a pohodlia práce používateľov, ako aj zjednodušenia administrácie. Zaujíma nás tiež hybridný cloud – využitie existujúcich internetových aplikácií a ich integrácia s našimi systémami.

Článok vyšiel ako súčasť špeciálu TREND +Cloud computing a dátové centrá v týždenníku TREND 15/2013


Partner projektu:

Odhad úspor sa ukázal ako triezvy