Ku krajčírskemu remeslu mal Jaroslav Janíček vždy blízko. Krajčírkou bola totiž jeho mama, stará mama a krajčírom bol aj strýko. On sa však do fachu dostal, až keď mal približne dvadsaťpäť rokov, čo bolo po návrate zo Spojených štátov, kde niekoľko mesiacov pracoval ako čašník na výletnej lodi.
Nebola to žiadna zábava, dennodenne musel stáť na nohách 18 a niekedy aj 20 hodín. „Bol to absolútny fyzický masaker. Z desiatich nových čašníkov ostal na konci mesiaca na lodi len jeden. V Amerike som schudol približne desať kilogramov, ale na druhej strane, kto môže o sebe povedať, že obsluhoval amerických senátorov,“ hovorí pre TREND J. Janíček.
Takmer všetky zarobené peniaze vložil ako investíciu do svojho odevného biznisu. Spolu s vtedajšou priateľkou spustili v roku 1994 výrobu dámskych tričiek, ako aj detského oblečenia pod značkou Makr. O rok neskôr si od Jaroslavovho strýka prenajali šijacie stroje a začali si sami navrhovať vzory a dokonca vyrábať látky. V tomto období sa šikovný podnikateľ zo severozápadného Slovenska naučil napríklad kombinovať rôzne priadze.
Pandémia zvýraznila slabiny rodinných firiem. Ich manažéri bývajú málo flexibilní
Látky pod jednou strechou
Vďaka vlastnej výrobe látok dosiahol krajčírsky podnik Makr už čoskoro svoj prvý významný medzník. Bola ním skutočnosť, že J. Janíček zamestnával až tridsať krajčírok, pričom do ďalších piatich rokov ich postupne nabral ešte štyridsať a do svojho produktového portfólia pridal navyše nové výrobky. Spoločnosť v tom čase začala vyrábať odevy aj pre významné zahraničné módne domy, ktoré si na produkty šikovného Slováka následne nasadili svoju vlastnú značku.
„Pýtate sa, ako sa o našej výrobe z Púchova dozvedeli zahraničné módne značky? Najmä cez rôzne svetové veľtrhy. Vďaka nim sme najprv začali šiť pre severské krajiny, Nemecko, ako aj ďalšie štáty,“ hovorí skromne J. Janíček. Konkrétne značky, samozrejme, pre médiá nemôže menovať, ale mnohé z nich, ako s tajomným úsmevom prezrádza, majú svoje obchody s najnovšími kolekciami na známej parížskej Avenue des Champs-Élysées.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?