Umelá inteligencia má výrazný vplyv nielen na bežný život ľudí, ale aj na fungovanie podnikov. Je základným stavebným prvkom rôznych technologických riešení a má veľmi dobre našliapnuté na to, aby sa z nej stal revolučný nástroj tak, ako to bolo pri vzniku internetu.

Dopomôže jej k tomu aj disruptívna technológia ChatGPT od spoločnosti OpenAI, ktorá v posledných mesiacoch spôsobila vo svete rozruch. O tom, ako môže ChatGPT pomáhať v praxi firmám či aké sú výhody a nevýhody, prezrádza v rozhovore pre TREND výskumník z Kempelenovho inštitútu Matúš Pikuliak.

ChatGPT spôsobilo vo svete veľký rozruch. Ide o revolučné riešenie?

Skôr ako o revolúciu ide o ďalší krok čoraz pokročilejšej technológie takzvaného hlbokého učenia, ktorá za posledné roky výrazne vylepšila spracovania prirodzeného jazyka. S podobnou technológiou sa už stretávame každý deň, napríklad keď používame vyhľadávače alebo strojový preklad. Teraz sa na podobných princípoch podarilo zostrojiť četbot, ktorý ľudí zaujal kvalitou generovaného textu a množstvom schopností, ktoré má.

Podobná technológia bola dostupná aj predtým, v tomto prípade sa však podarilo prekonať akúsi pomyselnú hranicu použiteľnosti. Revolučné je tu množstvo zdrojov, ktoré sa venovalo zberu dát, a výpočtovej infraštruktúry, ktorá bola potrebná. OpenAI získal investície v stovkách miliónov dolárov. Práve pre závratnú výšku počiatočných investícií je málo pravdepodobné, že uvidíme takýchto modelov v blízkom čase veľa – zatiaľ jediný konkurent bude zrejme Google, ktorý pripravuje obdobný model.

Aké sú výhody a nevýhody ChatGPT?

Výhodami ChatGPT je veľmi kvalitný obsah generovaného textu a dobrá používateľská prívetivosť. ChatGPT má oproti iným dostupným AI modelom naozaj širokú škálu kompetencií. Dokáže zovšeobecňovať a nie je vytvorený iba pre jednu konkrétnu úlohu, na rozdiel napríklad od modelov strojového prekladu, akým je napríklad Google Translate.

Dokáže generovať text rôznych štýlov a jeho výstupy sa tak dajú použiť pri písaní formálneho aj neformálneho obsahu. Zároveň má množstvo bezpečnostných filtrov, ktoré zabraňujú tomu, aby generoval škodlivý obsah, napríklad rasistické texty, návody na výrobu nebezpečných zbraní či jedov a podobne. Ako hlavnú nevýhodu vnímam jeho tendenciu „halucinovať“, teda vymýšľať si neexistujúce či nesprávne fakty. Model ako taký nemá predstavu o svete a text sa učí generovať z dostupných dát. Nemôže rozlišovať, čo je pravda a čo výmysel.

Z tohto dôvodu môže na niektoré otázky generovať úplne vymyslené štatistiky, údaje, citáty a podobne. Ďalšou nevýhodou je, že doteraz úplne nepoznáme jeho limitácie. Z povahy toho, ako vznikol – na základe strojového učenia sa z obrovského množstva textových dát dostupných na internete – nevieme povedať, aké dobré sú jeho jednotlivé schopnosti ani aké schopnosti vôbec má.

Dlho sa hovorí o tom, že umelá inteligencia môže byť hrozbou. Je to tak aj v prípade ChatGPT? 

Asi ako každá iná technológia, aj četboty môžu byť zneužité. Medzi možné spôsoby zneužitia patrí napríklad šírenie propagandy, zahlcovanie sociálnych sietí nevyžiadaným obsahom či podvádzanie pri školských zadaniach. Hrozbou je aj to, že bežní používatelia si nebudú uvedomovať limitácie takejto technológie a môžu byť oklamaní či zmätení nesprávnou odpoveďou. Zvlášť zraniteľnou skupinou môžu byť ľudia so psychickými problémami, deti a podobne.

Ľudia si však zrejme nájdu cestu, ako s takouto technológiou pracovať a naučia sa jej rozumieť. Časom pribudnú nové bezpečnostné opatrenia. Na rozdiel od iných podobných četbotov z minulosti, ChatGPT má už teraz naozaj dôsledne zapracované bezpečnostné mechanizmy proti generovaniu mnohých druhov škodlivého obsahu. Ďalšou hrozbou je ekonomický dosah na tvorcov obsahu. V súčasnosti vyhľadávače prinášajú tvorcom obsahu nových zákazníkov, keď ich stránku odporúčajú pre relevantné otázky.

Četboty však z obsahu extrahujú informácie a používatelia už nemajú potrebu navštevovať pôvodné webové stránky. Tvorcovia kvalitného obsahu tak môžu mať menej stimulov na to, aby svoje texty voľne zverejňovali, ak z nich napokon hodnotu budú mať tvorcovia četbotov.

Môže četbot firmám reálne pomôcť s biznisom?

Určite áno, mnohé firmy už predtým používali predchádzajúcu generáciu jazykových modelov, napríklad GPT-3, ktorý nie je až taký vyladený na vedenie konverzácie, no stále dokáže generovať rôzne druhy textov. Postupne, ako sa táto technológia dostane do ďalších produktov, ľudia sa s ňou zrejme budú stretávať čoraz častejšie a môže sa stať, že bude takpovediac všadeprítomná, podobne ako napríklad vyhľadávače.

Na aké úkony bude podľa vás možné ChatGPT využívať?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa