Samotný spor je pritom len dôsledkom kritickej situácie na trhu práce, na ktorú ľudia z automobilového priemyslu poukazujú už niekoľko rokov. Správy o ňom určite neostanú bez povšimnutia v centrálach nadnárodných koncernov, ktoré už dnes pre nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily prehodnocujú investície na Slovensku.

Bojovné odbory

Podstata sporu Volkswagenu s odbormi je pritom banálna. Automobilka expanduje a potrebuje nabrať nových ľudí. Tých je na západe Slovenska extrémne málo. Napriek nadštandardne vysokým platom vo Volkswagene, ktoré sa aj bez započítania manažmentu šplhajú k 1800 eurám v hrubom, a širokej škále benefitov musí automobilka ponúkať niečo extra. Noví zamestnanci preto dostanú nástupný bonus v celkovej výške päťsto eur, ktorý je podmienený zotrvaním v podniku aspoň rok, inak ho musia vrátiť. Okrem toho čerstvo prijatí ľudia majú na pol roka dopravu do podniku zadarmo.

To vyvolalo medzi existujúcimi zamestnancami Volkswagenu vlnu nevôle a prinútilo tamojšie odbory konať. „Za najväčší problém považujem bezplatné autobusy pre novonastupujúcich zamestnancov. Stretli sme sa aj s prípadmi, keď má nový zamestnanec vyššiu tarifu ako jeho kolega, ktorý u nás pracuje na rovnakej pozícii dva a pol roka,“ vysvetľuje šéf odborov v automobilke Zoroslav Smolinský.

Tento týždeň zorganizovali odbory protestné zhromaždenie, pričom v prípade, ak sa im s vedením podniku nepodarí dohodnúť, sú pripravení aj zastaviť výrobu. Nejde im pritom o škrtnutie výhod pre nových ľudí. „V danej situácii vedenie neposkytlo služobne starším zamestnancom žiadne benefity navyše. Nám ide o odstránenie diskriminácie,“ dodáva Z. Smolinský.

Sporný príspevok na dopravu

Vedenie automobilky sa bráni tým, že terajší zamestnanci majú viacero benefitov, na ktoré noví ľudia nemajú zatiaľ nárok. „Benefitmi, ktoré sú závislé od počtu odpracovaných rokov, sú napríklad jubilejná odmena, vianočný príspevok, možnosť odkúpiť firemné auto či pôžičky s nulovým úrokom. Mnohé benefity zase môžu zamestnanci čerpať od začiatku pracovného pomeru,“ uvádza hovorkyňa Volkswagenu Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Terajší pracovníci môžu navyše získať bonus, ak ním odporučeného zamestnanca podnik prijme.

Príspevok na dopravu je citlivá téma, keďže Volkswagen denne zváža 65 percent pracovníkov

Samotný príspevok na dopravu je citlivá téma, keďže Volkswagen zváža denne 65 percent pracovníkov, čo je viac ako sedemtisíc ľudí. Mesačne na ňu zamestnanci prispievajú v priemere šesťdesiatimi eurami. Automobilka preto pripravuje aj zmenu celého systému. „Od októbra tohto roku pripravujeme predĺženie autobusových spojení do vzdialenejších miest, a to predĺžením piatich liniek. Zároveň pripravujeme riešenie rozšírenia dopravných možností na trase z Dunajskej Stredy cez Lehnice,“ dodáva L. Kovarovič Makayová.

Vysoká fluktuácia

Bez ohľadu na to, ako aktuálny spor vo Volkswagene dopadne, situácia v podniku bude pravdepodobne naďalej napätá. Automobilka v budúcom roku dokončí novú karosáreň a montážnu halu, zároveň začne s výrobou novej generácie modelov Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg a zatiaľ oficiálne nepotvrdeným derivátom Audi Q8.

Na druhej strane musí slovenský Volkswagen, aj vzhľadom na emisný škandál a rekordnú pokutu pre materský koncern vo výške zhruba osemnásť miliárd eur, držať náklady na uzde. Tlak na ľudí pri nábehoch nových modelov je vždy väčší, ak sa k tomu pridajú aj nové linky a zariadenia a potreba zaúčať nových pracovníkov, nespokojnosť zákonite rastie.

Tlak na ľudí pri nábehoch nových modelov je vždy väčší, nespokojnosť zákonite rastie

Do nových prevádzok v bratislavskom závode potrebuje automobilka viac ako tisíc zamestnancov. Kým koncom vlaňajška Volkswagen zamestnával 10 800 ľudí, v tomto roku má ich počet prekročiť už hranicu dvanásťtisíc. Firma síce v čase nábehov môže zvýšiť podiel zamestnancov z agentúr z bežných ôsmych percent až na pätnásť percent. Nájsť však také množstvo ľudí je výrazný problém.

Na stretnutí s odborármi to potvrdila aj vedúca oddelenia personálnej starostlivosti automobilky Dagmar Wittgrúberová. Podľa zverejnenej zápisnice z konca augusta ľudia podľa nej buď nemajú záujem pracovať, alebo majú prehnané požiadavky. V automobilke je navyše vysoká fluktuácia nových zamestnancov najprv počas prvých troch mesiacov a následne do dvanástich mesiacov.

Faktory, pre ktoré ľudia odchádzajú, sú podľa zápisnice práve doprava, odmeňovanie a správanie sa nadriadených. „Medzi novonastúpenými zamestnancami je veľmi vysoká fluktuácia, približne sedemdesiat percent, a to je dôvod, prečo vedenie poskytuje tieto nové benefity,“ dopĺňa Z. Smolinský.

Odborársky protest vo Volkswagene poukazuje na hlbší problém

Šéf odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský Zdroj: VW

Konkurencia v Trnave aj Nitre

Nových ľudí hľadá aj trnavská automobilka PSA Groupe Slovakia, ktorá začne na jeseň vyrábať nový model Citroën C3. Spoločnosť preto spustí v úvode budúceho roka aj štvrtú víkendovú zmenu, kde potrebuje obsadiť osemsto pracovných miest. Podnik sa podľa šéfa tamojších odborov Milana Minarecha snažil 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa