Jaroslav Ružička Zdroj: Maňo Štrauch
Čo sa u vás za posledný rok zmenilo?
Posledný rok priniesol celý rad nových výziev v našej praxi, čo do istej miery kopírovalo istú relatívne vyššiu dynamiku v podnikateľskej sfére. Ako kancelária, ktorej veľkosť a skúsenosti umožňujú rozumne sústreďovať špecializovanú odbornú agendu do rúk advokátov orientovaných na isté oblasti práva, sme zaznamenali vyššiu mieru špecifických odvetvových a sektorových zadaní v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Osobitne sa to týkalo atraktívnych projektových aplikácií, financovania, korporátnej sféry a transakčnej práce všeobecne, ale aj nehnuteľností a kvalifikovanej sporovej agendy. Vnútri kancelárie sme pokračovali v zlepšovaní kvality odborného personálu, v posilňovaní skutočne tímovej práce a skvalitňovaní motivačných i hodnotiacich schém. Dôležitou súčasťou procesov vnútornej organizácie bolo ukončenie implementácie nových technologických platforiem, ktoré sú zamerané na vyššiu kvalitu poskytovania služieb klientom a v neposlednom rade efektivitu našej práce celkovo.
Ovplyvnilo vašu prácu ocenenie v súťaži Právnická firma roka?
Nesporne áno. Podnetné psychologické zázemie je dôležitým prvkom, ktorý spúšťa novú chuť do novej práce a mentálne uľahčuje konfrontáciu so stále rastúcimi nárokmi na prácu advokáta. Ako každé ocenenie, aj toto stimulovalo našu motiváciu, vnieslo vyššie penzum pohody do prostredia kancelárie a podporovalo zdravé sebavedomie celého tímu. Z hľadiska perspektívy to zasa reflektuje zodpovednosť za udržanie a zvyšovanie požadovanej úrovne kvality a oddanosti záujmom klientov. Mimoriadne hodnotíme rezonanciu, ktorú naše ocenenie vyvolalo v relevantných kruhoch.
Ktoré sú najaktuálnejšie problémy súvisiace s výkonom právnickej profesie?
Mám dojem, že vážnym problémom, ktorý sa akosi zakoreňuje do bežných praktík profesie, je strata dostatočne triezvej a zodpovednej schopnosti poskytovateľov právnych služieb reflektovať líniu objektívnej závislosti parametrov právnej služby (a teda aj jej kvality) od ceny za jej poskytnutie. Každá služba, ktorá musí vykazovať požadované parametre, má totiž istú kritickú úroveň hodnoty predovšetkým závislej od reálnych nákladov, ktoré na jej poskytnutie treba vynaložiť. Ak sa však trh riadi vplyvmi, ktoré niektorí poskytovatelia vyvolávajú a ktoré nie sú konformné s tým, čo som teraz povedal, prichádza k vážnym deformáciám. Tie v konečnom dôsledku devalvujú potrebnú úroveň kvality a produkt profesie ako taký. Tento stav potom nastavuje skreslenú predstavu o primeranej cene za náležitú úroveň služieb advokáta a problémom je to, že negatívne dolieha na všetkých poskytovateľov. Konečným efektom tejto úchylky je spúšťanie trendu nastavovania latky suboptimálnej úrovne poskytnutej služby.
Akým spôsobom pripravujete mladých kolegov na náročnejšie úlohy?
Dimenzia kancelárie, rozmanitosť jej praxe vytvára vhodný predpoklad na prípravu advokátskeho dorastu. Na jednej strane mladí kolegovia, či už koncipienti alebo čerství advokáti, prichádzajú do styku s rôznymi oblasťami advokátskej praxe a tým získavajú potrebné prierezové znalosti. Na druhej strane majú tým, že sa zúčastňujú vysoko špecializovaných odborných postupov asistujúc kolegom, ktorí sa prevažne orientujú na vybrané oblasti práva, príležitosť prejaviť isté mimoriadne schopnosti či zručnosti. Tie sa snažíme v ich ďalšej kariére rozumne rozvíjať. Súc vedení staršími, skúsenejšími gestormi, sú motivovaní na osvojovanie si potrebných hodnôt relevantných pre záujmovú sféru klienta a rešpektovanie etických pravidiel profesie. Snažíme sa ich viesť k podpore tímovosti vo firme a zdieľaniu rešpektu k jej hodnotám. To je, domnievam sa, veľmi dôležité pre ich schopnosť zvyšovať ich podiel na budovaní profilu kancelárie v budúcnosti. Je to aj zárukou, že títo kolegovia budú mať osvojené také fundamentálne znalosti a postoje, ktoré ich v spojení s vysokou pracovnou angažovanosťou a schopnosťou náležite sa obetovať požiadavkám svojich klientov predurčia na stelesnenie optimálneho profilu advokáta.
Ako hodnotíte súčasný stav na trhu právnických služieb?
Je poznačený vysokou mierou konkurencie, čo v spojení s pomerne malým trhom generuje vyššiu mieru ponuky ako dopytu. Okrem toho, reálna dynamika hospodárskeho rastu vykazujúca spomalenie v porovnaní s obdobím do roku 2009 zohráva svoje. Zdroje trhu, ktoré produkujú požiadavky na právne služby, sa presúvajú výrazne do roviny etablovanej vnútroštátnej podnikateľskej sféry, jej prirodzeného preskupovania a vnútorného pohybu, a to na úkor kedysi vysokého podielu nových investičných príležitostí prichádzajúcich zo zahraničia. Táto tendencia nesie so sebou nutnosť výraznejšieho rozvoja univerzálneho portfólia služieb právnických firiem vedúceho k vysokej miere súťažného prostredia medzi poskytovateľmi. Lebo miera dostupnosti takto vnímaných služieb je vyššia ako miera dostupnosti určitej rozumnej kombinácie medzi univerzálnym a vysoko špecifickými službami vhodne konsolidovaných len u istej časti poskytovateľov. Navyše pozorujeme, že aj miera insourcingu právnych služieb v korporátnej sfére je výrazne vyššia ako donedávna. A napokon aj kontinuálne zvyšovanie nárokov klientov, požiadavky na zvyšovanie kvality pri výraznom tlaku na znižovanie cien právnej služby či poskytovanie dodatočných produktových benefitov charakterizujú súčasný stav trhu.
Pôsobíte aj v zahraničí. Aké najväčšie rozdiely cítite? Sú niektoré skúsenosti prenosné na slovenský trh?
Myslím si, že veľa z toho, o čom som sa zmienil, platí aj pre stav profesie v regióne strednej a východnej Európy, kde okrem Slovenska pôsobíme. Spoločným menovateľom jeho pôvodu je skôr stabilizácia existujúcich zdrojov rozvoja ako prírastok nových, ak máme na mysli hospodársku sféru všeobecne, ktorá vytvára príležitosti pre advokátsku prax v tejto sfére dominantne situovanú. Možno veľkosť trhu niektorých okolitých štátov v pomere k počtu inštitucionalizovaných väčších právnických firiem je tam v lepšom pomere.
Treba si uvedomiť, že výzvy, s ktorými sme konfrontovaní u nás či v regióne, majú svoj pôvod do veľkej miery v sfére, ktorá je vecne mimo oblasti vlastných právnych služieb a regionálne aj mimo územia Slovenska. Udalosti, ktoré nasledovali po roku 2009 všeobecne vo svete, postavili zaužívané techniky v profesii potrebe prehodnotenia. Či už ide o schémy priznávania benefitov partnerom právnických firiem, modely odmeňovania advokátov alebo metodiky tvorby ceny za služby. Trendy, ktoré vnímame v zahraničí, akosi pôsobia automaticky aj na nás, majú plošný záber aj bez toho, aby boli nejako transponované do nášho prostredia. Privedú skôr či neskôr do istej partikulárnej reality, s ktorou sa v domácich podmienkach musíme možno len vyrovnať po svojom.
Čo sa týka rámca pre výkon advokácie, za zmienku stojí stav vymáhateľnosti práva v širšom kontexte podnikateľského prostredia, ktorý stanovuje podmienky na efektívny výkon profesie. Ide o problém, na ktorý sa poukazuje už pomerne dlho, a ak nahliadneme do jeho úrovne v zahraničí, myslím, že je čo zlepšovať. Hoci, na druhej strane, nemožno opomenúť súčasné legislatívne iniciatívy zamerané na reformu procesných kódexov na Slovensku.
Čo je pre vás osobne na povolaní advokáta najvzrušujúcejšie?
Je to symbióza praktickej odbornosti, ktorú rokmi praxe získavate, a existencie neprávnického prostredia, v ktorom právne služby aplikujete a ktoré vám prinášajú potenciál inej, širšej dimenzie poznatkov a praktických skúseností. Správne pochopenie vzťahu, pred ktorého právnou reguláciou stojíte, predpokladá istú orientáciu v mimoprávnom prostredí, čo je s ohľadom na rozmanitosť našej praxe veľmi podnetné. Rovnako tak široké spektrum spoločenských či hospodárskych procesov, s ktorým sme pri výkone povolania denne konfrontovaní a ktoré potrebujú pre svoju funkčnosť často relatívne unikátne a flexibilné právne mechanizmy, neumožňujú zotrvať na rutinných postupoch a ťahajú vás do neustále novej kreativity. A príjemné na tom je, že predovšetkým v záujme a na prospech iných klientov.
Partneri TREND Špeciálu Právo a advokácia 2015: