Najviac zrejme spoločnosť ArcelorMittal patriaca do indického impéria Lakšmího Mittala. Tá je najväčším dodávateľom ocele pre automobilový priemysel. Kým európski producenti stavajú na hliník zatiaľ len pri prémiových značkách, rozhodnutie Fordu použiť ľahký kov aj do masovo vyrábaného modelu, oceliarsku skupinu zabolelo.

Inžinieri do fabrík

ArcelorMittal nie je jediný, kto sa musí vyrovnať s novým trendom. Automobilky sa v snahe splniť prísne emisné limity čoraz viac prikláňajú k ľahším materiálom, ktoré im pomáhajú znížiť spotrebu. Trend neobišiel ani Volkswagen, ktorý radikálne zoštíhlil druhú generáciu luxusného SUV Audi Q7. Model vyrábaný v bratislavskom závode stratil na váhe oproti predchodcovi až 325 kilogramov. Umožnilo to extenzívne nasadenie hliníka, ktorý tvorí až 41 percent z konštrukcie karosérie.

V takejto situácii oceliari museli, ak nechceli prísť o ďalších zákazníkov, adekvátne zareagovať. ArcelorMittal stavil na vývoj ocele, ktorá bude ľahšia, ale súčasne rovnako pevná. Firma zároveň nasadila takmer štyridsať svojich inžinierov do automobiliek po svete s cieľom vyhnúť sa podobným prekvapeniam, aké jej pripravil Ford.

Slovenský príklad

Na Slovensku sa musela trendu využívania hliníka vo výrobe vozidiel prispôsobiť senická firma ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia (AMG). Ide o joint venture indického gigantu a španielskej oceliarskej spoločnosti Gonvarri patriacej do skupiny Corporacion Gestamp.

Závod v Senici pôsobí ako servisné centrum pre spracovanie ocele, čo znamená, že pre zákazníkov dodáva vyseknuté kusy plechov. Oceliarne pri svojom spôsobe výroby nedokážu pružne reagovať na dopyt odberateľov, a tak využívajú servisné centrá, ktoré poskytnú klientom presne nastrihané kusy v konkrétnom množstve a čase. Servisné centrum v Senici pritom smeruje zhruba 70 percent produkcie do automobilového priemyslu.

Nemecký luxus

Keď nemecká prémiová automobilka stavala nový závod v maďarskom Kecskeméte, obzerala sa v okolí po niekom, kto by jej dodával plechy pre karosérie. Výhodná poloha AMG v Senici, ako aj dobré vzťahy jej polovičnej matky s automobilkou na globálnej úrovni, pomohli slovenskej firme k víťazstvu v tendri. Keďže v Maďarsku vyrábaný model nasledoval trendy a vo výraznej miere využíval pri karosérii hliník, AMG musel ísť do preň netradičného segmentu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa