Podľa Asociácie leasingových spoločností na Slovensku dosiahol 2,3 miliardy eur. „Dynamika výrazného dvojciferného rastu lízingového trhu zostala nezmenená po všetky štyri štvrťroky,“ hovorí predseda predstavenstva asociácie Pavol Bojanovský. V tomto roku síce stále očakáva priaznivý vývoj na trhu, avšak rásť by už z vyššej bázy nemal takým výrazným tempom. Zmierni sa do jednociferných čísiel.

Potiahne ho očakávaný rast ekonomiky a príspevok investície Jaguar Land Roveru, ale aj dostupnosť finančných zdrojov a nízke úrokové sadzby. Ak si pár rokov po kríze manažéri lízingových spoločností netrúfali dúfať, že sa ich biznis po obrovskom prepade vráti do starých koľají, posledné čísla ponúkajú podstatne viacej optimizmu. Podľa P. Bojanovského by sa sektor už do dvoch rokov mal dostať obratom k úrovniam, na ktoré bol voľakedy zvyknutý.

Ťahali podniky

Aj keď lízing ako finančný produkt využívajú predovšetkým firmy, a to najmä malé a stredné, v ostatných rokoch k rastu trhu prispievali aj spotrebitelia. Minulý rok bol záujem obyvateľstva vlažnejší, presnejšie, prestal sa zvyšovať a viac-menej zostal na úrovni roka predchádzajúceho. Celý rast obchodu potiahli firmy. Stále pokračoval zvýšený dopyt po autách – tie sú hlavnou komoditou, ktorá cez lízingové spoločnosti preteká.

Firmy znova začali investovať do strojov a zariadení. Rast tejto komodity manažéri lízingových spoločností očakávali už po dva roky, no firmy s nimi predsa len váhali. Vlani už boli nálady v ekonomike podstatne ružovejšie a firmy tiež dobehla potreba inovovať. Keďže obchod s podnikateľským sektorom stúpol o pätinu, zvýšil sa i jeho podiel na celkovom lízingovom biznise až na 85 percent.

83 % nových zmlúv v lízingu sa týka automobilov. Objemovo však autá tvoria len 55 percent lízingových obchodov

Najväčšiu váhu v obchodoch lízingových firiem mávajú štandardne osobné automobily. Pre nižší záujem o lízing strojov a zariadení ich podiel na biznise v predchádzajúcich rokoch stúpol až nad polovicu, vlani bol tesne pod touto hranicou. Osobné autá boli najväčším ťahúňom nového biznisu. Práve tu sa prejavil stagnujúci záujem spotrebiteľov, pretože osobné autá sú takmer výlučne jedinou komoditou, ktorú chce lízingom financovať táto klientela.

Obchody lízingových spoločností v SR (mld. eur)
Contracts of Leasing Companies (EUR bn)

Základní CMYK
Základní CMYK

2010–2014: údaj Asociácie lízingových spoločností, pri úveroch zahŕňa aj predaj na splátky (Figure published by the Slovak association of leasing companies, loans include consumer financing)
PRAMEŇ / SOURCE: TREND Analyses, ALS SR (Slovak Association of Leasing Companies)

Po dlhšom uspaní sa prebral aj trh s úžitkovými vozmi. Obrat tejto komodity síce zvykol byť pred rokom 2010 vyšší, no umelo ho nafukoval takzvaný mriežkový zákon, ktorý dovoľoval daňové výhody 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa