Nie vždy platí, že výrobcovia sa tým snažia prispôsobiť slabšej kúpyschopnosti spotrebiteľov a tovary s modifikovaným zložením tak sú lacnejšie. O kritizovaných postupoch potravinárov a pozícii obchodníkov sa TREND zhováral s expertkou na kvalitu potravín a šéfkou Slovenskej aliancie moderného obchodu Katarínou Fašiangovou.
Pri ktorom druhu značkových výrobkov nadnárodných firiem sa najčastejšie stáva, že mávajú odlišné zloženie pre rôzne trhy?
Ide najmä o nadnárodné koncerny v nápojárskom priemysle. Prejavuje sa to najmä v zastúpení cukrov. Do sýtených nápojov pre nemecky hovoriace krajiny pridávajú iba sacharózu a do nápojov smerujúcich do bývalého východného bloku glukózovo--fruktózový sirup, čiže izoglukózu.
Sú tieto výrobky menej kvalitné?
Všetky tieto výrobky musia byť a aj sú bezpečné. Keď kupujem známy sýtený nápoj, neriešim jeho zloženie. Kupujem ho preto, že vidím marketingový obal, teda známu značku. Je to nefér voči spotrebiteľovi, pretože ak výrobok nie je v zložení, ktoré tam bolo historicky dané, tak určite je to porušenie kvality.
Aké sú ďalšie potravinárske segmenty, v ktorých sa toto deje?
Môžeme sa baviť tiež o stužených pokrmových tukoch. Produkty veľmi známej značky sa pre slovenský a český trh často vyrábajú s nižším obsahom tuku až o desať percent. To už je výrazný posun v kvalite. Keď sa stužený tuk kĺže z noža, je evidentné, že je tam emulgátor a voda. Iná je potom jeho roztierateľnosť, aj senzoricky vyzerá inak.
Aký je vplyv takýchto potravín na zdravie?
Keď tento trend pôjde takto ďalej, určite to nebude mať dobrý vplyv na nutričné vybavenie populácie.
Odkedy sa podobné praktiky uplatňujú?
Vnímam to takých osem rokov. Ako spotrebiteľka zisťujem, že napríklad keď si kúpim instantnú kávu známej značky v Nemecku a Rakúsku, chutí inak. Nemá prípadné pachute. Aj okom vidím, že granulované zrnká sú súrodé a bledšej farby.
Myslíte si, že nadnárodní výrobcovia považujú bývalý východný blok za druhotriedny trh?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň