Filozofií okolo poludňajšieho jedla by sme na slovenskej reštauračnej a hotelovej scéne našli neúrekom. Aj preto, že tieto zariadenia nahrádzajú rozpadnutý systém závodného stravovania.

Keď v Mlyne u Anastázie v Pohraniciach neďaleko Nitry pripravovali obedové menu, neprepadol tam napoludnie ani špendlík. Reštaurácia bola plná, prichádzali aj hostia so svojimi hosťami. A po obede... ticho. Ale Anastázia Smrštíková sa spolu s troma dcérami musela zamyslieť aj nad tým, že veľa hostí si počas obeda aj tak objednáva z jedálneho lístka. Ten istý servis, rovnaká kvalita, prostredie, pozornosť – to všetko rovnako dostali „menučkoví“ hostia i tí ostatní.

„Rozhodli sme sa ísť iba cestou à la carte. Hostia prichádzajú plynulejšie – na obed, na neskorý obed i na večeru,“ pochvaľuje si dnes šťastné riešenie pani Anastázia: „Všimli sme si ešte jeden hendikep – keď sa u nás najedli z obedového menu, na večeru s priateľmi či s obchodnými partnermi už hľadali iné zariadenie.“

Guest-friendly aj cez obed

Mnoho prevádzok sa stavia k obedovým menu odmietavo s vysvetlením, že reštauračná gastronómia má byť umenie na tanieri a nie zasýtenie. Podľa Janky Gantnerovej z hotela Club i Sylvie Holopovej z hotela Hviezdoslav, dvoch najznámejších kežmarských zariadení, však nie je myšlienka obedových menučiek dehonestujúca sama osebe. Vždy ide o jej konkrétne naplnenie.

„V mestách je to veľmi vhodný produkt, ktorý nám plní reštaurácie počas obedňajších hodín,“ tvrdí J. Gantnerová. Podľa nej sa mýli každý, kto si myslí, že pripravovať takéto obedy sa zvláda „ľavou zadnou“. Platí opak. „Hostia sú väčšinou tí istí a my musíme ich záujem o tú istú službu, o to isté prostredie a po čase opakujúce sa jedlá udržať. A opatrne narábať s cenou.“

Riaditeľka S. Holopová zdôrazňuje rovnaké súvislosti, aj obedových stravníkov tam považujú za vážených hostí. „Niektorí k nám chodia už piaty rok. To nás núti nielen zlepšovať sa, vychádzať pri tvorbe lístka z ich pripomienok a návrhov, ale občas ich prekvapiť. Sú to ľudia, ktorí potom spokojnosť dajú najavo prostredníctvom à la carte návštev či rodinných osláv.“ Vyberať si môžu z troch hlavných jedál, raz do týždňa je v cene menu šalátový bufet a raz do týždňa dezert.

Jesť očami aj nosom

Vymýšľať 250 dní do roka obedové menu tak, aby to bolo pre opakujúceho sa hosťa príťažlivé, naozaj nie je maličkosť. Najmä keď to ešte znásobia siedmimi tak ako v bratislavskej reštaurácii Pulitzer. Toľko rokov vymýšľa spolumajiteľ Andrej Gogola obedové menu. Od chvíle otvorenia v novembri 2008 jednu polievku a dve hlavné jedlá, ktoré už však o niekoľko týždňov doplnili druhou polievkou.

„Asi som trafil do chutí hosťa, pretože prvé dni sme

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa