„Urobíme všetko pre to, aby celý proces bol maximálne transparentný,“ vravel o pripravovanej časti bratislavského obchvatu ešte v úvode roka štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček . Teraz robia jeho ľudia všetko pre to, aby tender v hodnote 4,5 miliardy eur transparentným nebol. V októbri sa skončili rokovania medzi rezortom a uchádzačmi, výsledkom sú finálne súťažné podmienky.
Počas týchto rokovaní sa rozhodovalo aj o tom, kde bude mať diaľnica štyri a kde šesť pruhov, či termíny nie sú príliš napäté alebo, naopak, benevolentné a či požiadavky na údržbu nie sú príliš vysoké. Ministerstvo dopravy sa vyhlo otvorenej debate na tieto témy a prešlo do taktiky zamlčovania, ktorá bola pri diaľniciach bežnou praxou počas prvej Ficovej vlády. Uchádzači majú predložiť finálne cenové ponuky už na budúci týždeň.
Menej pruhov
Obchvat sa stavia najmä kvôli satelitným obciam na juhovýchod od Bratislavy, v ktorých mohutná výstavba vedie k dopravnému kolapsu. Vyriešiť to má rýchlostná cesta R7. Lenže tá by sama osebe zápchy len preniesla do širšieho centra – na problematický Prístavný most. Preto sa ide stavať aj časť obchvatu – diaľnica D4.
Tá jednak presmeruje časť tranzitu z Prístavného mosta a jednak presunie dopravu zo satelitov, ktorá by inak skončila na Prístavnom moste. Ľudia na ministerstve dopravy pôvodne naplánovali luxusnejšiu diaľnicu. Medzičasom sa však rozhodli, že radšej teraz niečo ušetria tým, že niektoré úseky postavia užšie. Táto zmena sa týka úseku D4, ktorý sa začína západne od Bratislavy pri Ivanke pri Dunaji a končí sa na juhu mesta pri Rusovciach. Časť tejto diaľnice sa mala podľa pôvodného plánu stavať so šiestimi pruhmi, druhá so štyrmi s rezervou v strednom deliacom páse pre rozšírenie na šesť pruhov.
Teraz už ministerstvo s výnimkou mimoúrovňových križovatiek počíta so štvorpruhom. Pri severnejších úsekoch veľkorysé rozmery zostali. Úsek Ivanka západ – Ivanka sever sa má stavať ako štvorpruhová diaľnica s kolektormi, teda s paralelnými cestami, ktoré prepájajú diaľnicu s lokálnou infraštruktúrou. Ďalej na sever, až po Čiernu Vodu, bude diaľnica šesťpruhová a potom ďalej po Raču znova štvorpruhová.
Táto úspora môže znamenať, že 59 kilometrov cesty bude napokon stáť menej, ako rezort pôvodne odhadol. Malo to byť 4,5 miliardy eur, z čoho 1,3 mld. tvorili stavebné náklady. Zvyšok sú náklady na prevádzku, údržbu, opravy a úrokové náklady. Toto všetko bude znášať víťaz tendra a štát mu to bude splácať 30 rokov. Tento typ zmluvného vzťahu sa volá projekt verejnosúkromného partnerstva (PPP). Doteraz sa v takomto objeme využil pri obchvate Nitry.
Zverejniť alebo nie
Ministerstvo dopravy chce zverejniť podmienky tendra až po jeho ukončení, ale ešte pred podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom. Tento postup však spochybňujú viacerí oslovení odborníci.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?