V súčasnosti však obaja majitelia diskutujú o tom, v akej miere treba ich obchody spätne zredukovať či aspoň zreštrukturalizovať, aby sa o to viac mohli venovať samotnej výrobe. „Z našich predajní by sme si mali nechať len tie naozaj najefektívnejšie. A poďme sa viac koncentrovať na výrobu,“ hovorí dnes V. Šrámek s tým, že rozbeh budovania vlastných predajní bol pred dekádou dobrým rozhodnutím. Ale nastal čas na spätnú revíziu.

Nevypadnúť z domáceho trhu

Biznis Decodomu od jeho vzniku na prelome milénia staval tandem majiteľov najmä na vývoze do západnej Európy. Neskôr si uvedomili, že pre firmu bude bezpečnejšie, ak budú vo väčšom predávať aj na domácom trhu. Okrem bratislavskej predajne švédskeho koncernu IKEA v tom období na Slovensku neboli žiadne väčšie obchodné domy s nábytkom. Pôsobilo tu však viacero drobných predajcov, z ktorých mnohí ponúkali najmä lacnejší nábytok nižších tried z Poľska.

„Vtedy tu ešte chýbali veľké obchody s pestrejšou i kvalitnejšou ponukou, s akými sme robili v Nemecku či Rakúsku. Ak sme chceli zvýšiť tuzemské predaje, potrebovali sme ísť do budovania vlastných obchodov. Inak hrozilo, že budeme zo slovenského trhu postupne vypadávať,“ spomína V. Šrámek. Sám sa vtedy pýtal tuzemských predajcov nábytku, či hodlajú nasledovať trend budovania väčších predajní na komplexné vybavenie bývania. Väčšinou sa stretol s negatívnou reakciou.

Pilotným projektom bol veľký obchodný dom Decodomu v jeho domovských Topoľčanoch. Firma ho tam postavila aj so susediacim logistickým skladom. Postupne pribúdali ďalšie predajne i špecializované kuchynské štúdiá. Vlastné obchody výrazne pomohli firme najmä po nástupe krízy. Viaceré slovenské výrobne nábytku vtedy pomerne rýchlo skrachovali, lebo prišli o svojich odberateľov prevažne zo zahraničia. Decodom sa aj vďaka vlastnej obchodnej sieti udržal aj po nástupe krízy na ročných tržbách zhruba 60 miliónov eur. A nikdy sa neprepadol do strát.

V súčasnosti predáva nábytkáreň na domácom trhu cez vlastné obchody až 40 percent svojej výroby. A vďaka nim zamestnáva navyše pár stoviek ľudí. Pred krízou mal Decodom necelých tisíc zamestnancov, teraz je ich takmer 1 300. Vlastných obchodných domov s nábytkom má dnes devätnásť.

Málo zhodnotená energia

Vlastné predajne síce v posledných rokoch držia tržby Decodomu, horšie je to so ziskami. Pred krízou vedel podnik zarobiť aj niekoľko miliónov eur ročne, od jej vypuknutia predstavujú zisky najviac

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa