Nátierka v balení 950 gramov bola v supermarketoch dostupná za 1,40 eura namiesto bežnej ceny 4,50 eura. Na niektorých miestach museli zasahovať policajti. Incidenty sa odohrali takmer vo všetkých obchodoch siete v údolí rieky Loiry. „Ľudia sa bili. Predali sme množstvo, aké sa normálne predá za tri mesiace,“ opísala udalosť podľa tamojšieho denníka jedna z predavačiek.

Ľudia svoje zážitky z nákupného šialenstva zdieľali na sociálnych sieťach. „Správali sa ako zvieratá. Istá žena ťahala inú za vlasy, staršia dáma vzala celú škatuľu na hlavu, druhá mala zakrvavenú ruku. Bolo to hrozné,“ opisuje svoj pohľad zákazníčka.

Jeden zo zamestnancov obchodnej siete uviedol, že „šikovnejší“ zákazníci sa v obchodoch objavili už večer pred vypuknutím akcie a v regáloch si poskrývali poháre s Nutellou tak, aby ich iní milovníci čokolády nemohli nájsť. Spoločnosť Ferrero, ktorá stojí za nátierkou, túto obchodnú kampaň francúzskych supermarketov krátko po „bitkách“ rázne skritizovala.

Príbeh z Francúzska ilustruje, kam až môže siahať úspech jednej značky. Nutellu vynašla talianska rodinná firma Ferrero a získala si veľkú obľubu na lokálnom trhu aj v zahraničí. S viac ako polovičným podielom na svetovom trhu s čokoládovými nátierkami je Nutella lídrom v tomto segmente a nečelí takmer žiadnej veľkej konkurencii. Ročne vygeneruje koncernu tržby viac ako dve miliardy eur. Tržby celého Ferrera za posledný fiškálny rok dosiahli 10,7 miliardy eur. Je to vysoko výnosná firma. Odhaduje sa, že približne desať percent z predaja tvorí zisk.

Nutella: Príbeh nátierky, ktorá spôsobuje šialenstvo

Cenové akcie na Nutellu dokážu vyvolať medzi spotrebiteľmi tlačenice a niekedy aj násilnosti. Zdroj: Profimedia.cz

Krém začínal ako bochník

Pôvodne vznikla Nutella ako riešenie problému nedostatku kakaa v zničenom Taliansku po druhej svetovej vojne. Drahé a nedostupné kakao mali nahradiť lacné lieskové orechy. Nátierku vymyslel taliansky cukrár Pietro Ferrero. Zo zmesi lieskových orechov, cukru a kakaa vytvaroval bochník, ktorý krájal na plátky. Tie sa podávali k pečivu. Svoj gastronomický výtvor pomenoval giandujot.

Po založení firmy Ferrero v roku 1946 sa bochník postupne transformoval do ľahko roztierateľného produktu, ktorý získal názov SuperCrema. Ten sa stal predchodcom súčasnej Nutelly. Produkt ďalej inovoval a zlepšoval jeho syn Michele Ferrero, ktorý už dospel aj k aktuálnemu svetoznámemu názvu. Ten medzičasom zovšeobecnel a hromadne sa ním označujú prakticky všetky podobné druhy lieskovcovo-kakaových nátierok.

Okolo roku 1965 dorazila Nutella do Nemecka, kde zožala veľký úspech. Rok nato sa rozšírila ďalej do Európy, konkrétne do Francúzska, kde úspech zopakovala. Prvý závod na výrobu tejto nátierky mimo európskych krajín vznikol koncom 80. rokov minulého storočia v Austrálii neďaleko Sydney.

V súčasnosti Ferrero zamestnáva okolo 30-tisíc pracovníkov a ponúka svoje výrobky vo vyše 160 krajinách sveta. Ročne odhadom vyprodukuje približne 365 miliónov kilogramov Nutelly. V ére sociálnych médií sa sila značky meria aj množstvom fanúšikov – facebookovú stránku venovanú nátierke podporuje vyše 31 miliónov používateľov, verziu na Instagrame sleduje viac ako 1,6 milióna ľudí.

Nutelloví miliardári

Americká verzia

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa