Hovorí sa o možnom príchode piatej automobilky. Je pre ňu na Slovensku priestor?

Na západnom a strednom Slovensku sa bude len veľmi ťažko hľadať priestor pre nového veľkého investora. Ak by to bolo na východe, je to reálnejšie. Otázkou je, či je tam dostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Infraštruktúra je dočasným problémom, pretože raz sa diaľnica dobuduje. Samozrejme, predražuje to logistické náklady, ale záležalo by na tom, aká veľká automobilka by tam prišla.

Bolo by lepšie, ak by prišla prémiová automobilka ako BMW alebo čínsky výrobca elektromobilov Zhi Dou?

Každá investícia, ktorá prinesie kvalifikovanú prácu, je dobrá. Otázka je, aké prostredie pre tú prácu vytvoríme. Jedna vec je priviesť sem investíciu a podporiť ju stimulmi. Druhou stranou je infraštruktúra štátu či systém vzdelávania. Sú to problémy, ktoré sa riešia veľmi pomaly.

Ako pri každej automobilovej investícii sa aj teraz ozývajú hlasy, že Slovensko je príliš závislé od jedného odvetvia. Je to podľa vás problém?

Nenazval by som to, že sme závislí. Musíme byť hlavne konkurencieschopní. Potom je úplne jedno, aký priemysel tu bude. Konkurencieschopnosť však závisí od faktorov ako dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily. Faktom je, že viac ako polovica stredoškolákov nepracuje v tom odbore, ktorý vyštudovali. Vo vysokom školstve je to približne 57 percent a v strednom školstve sa to blíži ku 60 percentám. Potom ich musíme rekvalifikovať. Potrebujeme sa venovať duálnemu vzdelávaniu, kde je cieľ do roku 2020 mať v tomto systéme dvanásťtisíc študentov. Momentálne ich je približne dva a pol tisíca. Je to jedna zo základných bariér rozvoja priemyslu na Slovensku.

Nový šéf automotive zväzu: Pre dodávateľov automobiliek už nie sme atraktívni

Alexander Matušek Zdroj: Miroslava Spodniaková

V akom zmysle?

Pred dvoma rokmi boli naše priority duálne vzdelávanie, rekvalifikácie a dovoz pracovníkov z tretích krajín. Dnes máme priority úplne otočené. Prvou je dovoz cudzincov, lebo musíme operatívne riešiť akútny nedostatok kvalifikovaných ľudí. Druhou sú rekvalifikácie, kde už sú vypracované konkrétne projekty. Duálne vzdelávanie sa síce začalo, no vzhľadom na jeho dĺžku je dostupnosť absolventov až v horizonte niekoľkých rokov. My sa však musíme pohnúť vpred teraz. Preto sme vlani iniciovali stretnutie s premiérom, ktoré sa uskutočnilo v decembri. Na základe tohto stretnutia bol na rokovanie vlády predložený materiál a bolo schválené uznesenie, kde sú tieto problémové body pomenované, a dúfame, že sa pohneme ďalej.

Intenzívny tlak na vládu

Toto všetko sú však dlhodobo známe problémy. Čo sa zmenilo, že vláda prijala takéto uznesenie?

Veľa sa o týchto problémov hovorilo, no málo sa urobilo. Hlavným zámerom stretnutia s vládou bolo presadiť konkrétne riešenia. Zadefinovali sa konkrétne úlohy, ciele, čísla aj termíny. To je pre nás dôležité. My sme pritom išli na stretnutie s piatimi problémovými oblasťami, no prebrali sme len vzdelávanie, rekvalifikácie a zamestnávanie cudzincov. Zvyšné témy, ktorými bol sociálny balíček, veda, výskum a inovácie, alternatívne pohony a moderné formy mobility, sme neprediskutovali. Určite sa však k nim čoskoro vrátime, budeme iniciovať nový termín stretnutia.

Hovorí sa, že automobilky a dodávatelia na vládu zatlačili a padli aj scenáre, že firmy zo Slovenska odídu, ak sa nespravia konkrétne kroky.

Táto minca má dve strany. Prvou je, že čoraz menej kvalifikovaná pracovná sila požaduje čoraz vyššie mzdy, čo podporuje aj vláda. Náš názor je, že mzdy sú výsostnou vecou trhu a tvoria sa v rámci sociálneho dialógu medzi zamestnancami, respektíve ich zástupcami a zamestnávateľmi. Tak to funguje všade vo svete. Druhou stranou je, že dodávatelia prestávajú vnímať Slovensko ako atraktívnu lokalitu, pretože v okolitých krajinách majú lepšie podmienky. Pre automobilový priemysel je to obrovské riziko. Ak dodávatelia nebudú v blízkosti automobiliek, zvyšuje to logistické náklady. Ak k tomu prirátame zvyšovanie miezd, znamená to nárast nákladov v dvoch kľúčových oblastiach, ktoré ohrozujú konkurencieschopnosť nielen automobilového priemyslu. A na tieto skutočnosti sme vládu upozornili.

Nový šéf automotive zväzu: Pre dodávateľov automobiliek už nie sme atraktívni

Slovenský automotive v kocke Zdroj: Trend.sk

Lenže tieto problémy trápia aj okolité krajiny ako Maďarsko alebo Česko. Naozaj je na tom slovenský automotive horšie?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa