Keď hľadáme porovnateľných súperov na slovenskom trhu z hľadiska charakteru, výkonu a ceny, automaticky sa do pozornosti núka najžiadanejší reprezentant z tejto sorty – Škoda Rapid s motorom 1,6 TDI, aj keď to nie je sedan ani klasický kompakt. Bez pochybností k relevantnej konkurencii patrí Renault Fluence dCi 110. Do výberu sa tlačia tiež VW Jetta 2,0 TDI alebo Seat Leon 1,6 TDI. Tieto modely však kopú za rovnaký koncern ako Škoda Rapid. Náš pohľad preto radšej smeruje k PSA a v hľadáčiku sa ocitá Peugeot 301 1,6 BlueHDI.
S rezervou aj bez nej
Ruku na srdce, motoristi, tento typ áut si kupujeme predovšetkým preto, že pomer ceny a úžitkovej hodnoty v ich prípade považujeme za výhodný. Inak povedané, predáva ich hlavne cena a kapacita batožinového priestoru. Ako vyplýva z tabuľky, pod 500 litrov sa v tejto kategórii nesúťaží. Udávané kapacity však zodpovedajú stavu bez rezervného kolesa. V P 301 však už máte minirezervu v cene, ktorá ukrajuje adekvátnu porciu z jeho objemu. Ak o náhradné koleso stojíte, do ostatných súperiacich modelov si ho musíte priplatiť. Pri kúpe Rapida si môžete vybrať medzi mini a plnohodnotnou rezervou. K Tipu a Fluence sa dá dokúpiť len rezerva plného rozmeru.
Fiat Tipo Zdroj: Fiat
S chladničkou len do Rapida
Praktickosť má však viacero dimenzií ako len veľkosť kufra. V tomto viacboji sa nám stretli tri sedany (Tipo, P 301 a Fluence) s liftbackom (Rapid). Využiteľnosť kufrov sedanov limituje úzky nakladací otvor. Zato Rapid ťaží nielen z najväčšieho objemu svojho batožinového priestoru, ale má ho aj najprístupnejší. Keď sa zadné veko aj s oknom vyklopí nahor, máte ho ako na dlani. Môžete doň umiestniť rozmernejší náklad – napríklad aj chladničku.
Peugeot 301 Zdroj: Peugeot
Priestorová ekvilibristika
Keď porovnávame interiéry súperov z hľadiska ich priestrannosti, Rapid hendikepuje užšia karoséria. Šírkou priestoru na zadnej lavici patrí skôr do segmentu B ako medzi kompakty. Tiež je síce päťmiestny ako konkurencia, len trojici vzadu bude v ňom najtesnejšie. Ak však ide o priestor v oblasti kolien, potom pokus so 180-centimetrovým figurantom posadeným za seba dopadol nasledovne. Až desať centimetrov delí kolená od operadla vodiča v P 301, osem v Rapide, sedem vo Fluence a šesť v Tipe.
A priestor nad hlavou? Sedem centimetrov sme namerali vo Fluence, šesť v Rapide, štyri v P 301 a tri v Tipe. Vo všetkých štyroch modeloch môžete úložnú plochu kufra rozšíriť na úkor sklopených zadných operadiel. Po tejto operácii na rozhraní kufra a interiéru čnie výrazný schod v Tipe aj v P 301. Menší schod prekáža v Rapide. Len vo Fluence sa dopracujete k rovine, musíte však vykonať úkon navyše – najprv dopredu odklopiť delené sedáky a až potom sklopiť operadlá.
Renault Fluence Zdroj: Renault
Imperatív úspornosti
Bonitu súperov zvyšujú vznetové štvorvalce. Vo všetkých prípadoch ide o najvýkonnejšie naftové agregáty z aktuálnej ponuky. Kým Tipo, Rapid a Fluence motory kombinujú so šesťstupňovými prevodovkami, P 301 využíva päťstupňovú. So šesťstupňovou by bol pravdepodobne najúspornejším z porovnávanej vzorky, na druhej strane aj jednoduchšia prevodovka má podiel na jeho najnižšej obstarávacej cene. Keď porovnávame súperov na základe pomeru dynamiky a dosahovanej spotreby, najvyššie boduje Rapid pred Tipom, Fluence a P 301.
Ako sa predávajú
Policajné štatistiky zverejnené Združením automobilového priemyslu SR vypovedajú, že z porovnávanej vzorky modelov je najžiadanejšia Škoda Rapid. V júni tohto roku získala na svoje konto 175 nových registrácií. Z vybraných súperov sa k Rapidu najviac priblížil Fiat Tipo (42), za ním nasledujú Peugeot 301 (25) a Renault Fluence (18).
Možno vás zaujímajú trhové preferencie aj ďalších kompaktných sedanov zastúpených na tunajšom trhu. Citroën C-Elysée (28), VW Jetta (24), Toyota Corolla (15), Seat Toledo (9), Hyundai Elantra (7).
Škoda Rapid Zdroj: Škoda
Predbiehanie
Kto si potrpí na akceleračné schopnosti, pravdepodobne uprednostní Fiat Tipo, ktorý jediný zvládne stovku v čase pod desať sekúnd (9,7 s). V jeho prospech hovorí hlavne masívny a nízko položený krútiaci moment. Celkom tesne mu sekunduje Škoda Rapid – tá to dokáže za rovných 10 sekúnd. Renault Fluence a hlavne Peugeot 301 už v tejto disciplíne výraznejšie zaostávajú. V ich prípadoch predbiehací manéver už kladie vyššie nároky na predvídavosť.
O spotrebe
Ak si kupujete auto z tejto sorty, spotreba bude asi figurovať medzi prioritami. V tomto smere najvyššie nádeje vzbudzuje Škoda Rapid. Tá sa v kombinovanom cykle uspokojí s 3,7 l/100 km. Až za ňou končia ľahký Peugeot 301 a Renault Fluence. Záver poradia patrí Fiatu Tipo, ale rozdiely medzi prvým a posledným predstavujú len 0,6 litra.
Fiat Tipo 1,6 Multijet a konkurenčné modely na slovenskom trhu | ||||
Fiat Tipo 1,6 MultiJet | Peugeot 301 1,6 BlueHDI | Renault Fluence dCi 110 | Škoda Rapid 1,6 TDI | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 560 | 1 461 | 1 596 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 88 (120)/3 750 | 73 (100)/3 750 | 81 (110)/4 000 | 85 (116)/3 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 320/1 750 | 254/1 750 | 240/1 750 | 250/1 500 – 3 000 |
Prevodovka | 6-st. manuálna | 5-st. manuálna | 6-st. manuálna | 6-st. manuálna |
Pohon | predný | predný | predný | predný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,7 | 11,9 | 11,0 | 10,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 199 | 180 | 185 | 201 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,2 | 3,8 | 4,0 | 3,7 |
Rázvor (mm) | 2 636 | 2652 | 2 706 | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 520 | 506 | 530 | 550 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 15 240 | 11 190 | 15 990 | 15 870 |