Keď hľadáme porovnateľných súperov na slovenskom trhu z hľadiska charakteru, výkonu a ceny, automaticky sa do pozornosti núka najžiadanejší reprezentant z tejto sorty – Škoda Rapid s motorom 1,6 TDI, aj keď to nie je sedan ani klasický kompakt. Bez pochybností k relevantnej konkurencii patrí Renault Fluence dCi 110. Do výberu sa tlačia tiež VW Jetta 2,0 TDI alebo Seat Leon 1,6 TDI. Tieto modely však kopú za rovnaký koncern ako Škoda Rapid. Náš pohľad preto radšej smeruje k PSA a v hľadáčiku sa ocitá Peugeot 301 1,6 BlueHDI.

S rezervou aj bez nej

Ruku na srdce, motoristi, tento typ áut si kupujeme predovšetkým preto, že pomer ceny a úžitkovej hodnoty v ich prípade považujeme za výhodný. Inak povedané, predáva ich hlavne cena a kapacita batožinového priestoru. Ako vyplýva z tabuľky, pod 500 litrov sa v tejto kategórii nesúťaží. Udávané kapacity však zodpovedajú stavu bez rezervného kolesa. V P 301 však už máte minirezervu v cene, ktorá ukrajuje adekvátnu porciu z jeho objemu. Ak o náhradné koleso stojíte, do ostatných súperiacich modelov si ho musíte priplatiť. Pri kúpe Rapida si môžete vybrať medzi mini a plnohodnotnou rezervou. K Tipu a Fluence sa dá dokúpiť len rezerva plného rozmeru.

Nový Fiat Tipo proti trom najväčším konkurentom

Fiat Tipo Zdroj: Fiat

S chladničkou len do Rapida

Praktickosť má však viacero dimenzií ako len veľkosť kufra. V tomto viacboji sa nám stretli tri sedany (Tipo, P 301 a Fluence) s liftbackom (Rapid). Využiteľnosť kufrov sedanov limituje úzky nakladací otvor. Zato Rapid ťaží nielen z najväčšieho objemu svojho batožinového priestoru, ale má ho aj najprístupnejší. Keď sa zadné veko aj s oknom vyklopí nahor, máte ho ako na dlani. Môžete doň umiestniť rozmernejší náklad – napríklad aj chladničku.

Nový Fiat Tipo proti trom najväčším konkurentom

Peugeot 301 Zdroj: Peugeot

Priestorová ekvilibristika

Keď porovnávame interiéry súperov z hľadiska ich priestrannosti, Rapid hendikepuje užšia karoséria. Šírkou priestoru na zadnej lavici patrí skôr do segmentu B ako medzi kompakty. Tiež je síce päťmiestny ako konkurencia, len trojici vzadu bude v ňom najtesnejšie. Ak však ide o priestor v oblasti kolien, potom pokus so 180-centimetrovým figurantom posadeným za seba dopadol nasledovne. Až desať centimetrov delí kolená od operadla vodiča v P 301, osem v Rapide, sedem vo Fluence a šesť v Tipe.

A priestor nad hlavou? Sedem centimetrov sme namerali vo Fluence, šesť v Rapide, štyri v P 301 a tri v Tipe. Vo všetkých štyroch modeloch môžete úložnú plochu kufra rozšíriť na úkor sklopených zadných operadiel. Po tejto operácii na rozhraní kufra a interiéru čnie výrazný schod v Tipe aj v P 301. Menší schod prekáža v Rapide. Len vo Fluence sa dopracujete k rovine, musíte však vykonať úkon navyše – najprv dopredu odklopiť delené sedáky a až potom sklopiť operadlá.

Nový Fiat Tipo proti trom najväčším konkurentom

Renault Fluence Zdroj: Renault

Imperatív úspornosti

Bonitu súperov zvyšujú vznetové štvorvalce. Vo všetkých prípadoch ide o najvýkonnejšie naftové agregáty z aktuálnej ponuky. Kým Tipo, Rapid a Fluence motory kombinujú so šesťstupňovými prevodovkami, P 301 využíva päťstupňovú. So šesťstupňovou by bol pravdepodobne najúspornejším z porovnávanej vzorky, na druhej strane aj jednoduchšia prevodovka má podiel na jeho najnižšej obstarávacej cene. Keď porovnávame súperov na základe pomeru dynamiky a dosahovanej spotreby, najvyššie boduje Rapid pred Tipom, Fluence a P 301.

Ako sa predávajú

Policajné štatistiky zverejnené Združením automobilového priemyslu SR vypovedajú, že z porovnávanej vzorky modelov je najžiadanejšia Škoda Rapid. V júni tohto roku získala na svoje konto 175 nových registrácií. Z vybraných súperov sa k Rapidu najviac priblížil Fiat Tipo (42), za ním nasledujú Peugeot 301 (25) a Renault Fluence (18).

Možno vás zaujímajú trhové preferencie aj ďalších kompaktných sedanov zastúpených na tunajšom trhu. Citroën C-Elysée (28), VW Jetta (24), Toyota Corolla (15), Seat Toledo (9), Hyundai Elantra (7).

Nový Fiat Tipo proti trom najväčším konkurentom

Škoda Rapid Zdroj: Škoda

Predbiehanie

Kto si potrpí na akceleračné schopnosti, pravdepodobne uprednostní Fiat Tipo, ktorý jediný zvládne stovku v čase pod desať sekúnd (9,7 s). V jeho prospech hovorí hlavne masívny a nízko položený krútiaci moment. Celkom tesne mu sekunduje Škoda Rapid – tá to dokáže za rovných 10 sekúnd. Renault Fluence a hlavne Peugeot 301 už v tejto disciplíne výraznejšie zaostávajú. V ich prípadoch predbiehací manéver už kladie vyššie nároky na predvídavosť.

O spotrebe

Ak si kupujete auto z tejto sorty, spotreba bude asi figurovať medzi prioritami. V tomto smere najvyššie nádeje vzbudzuje Škoda Rapid. Tá sa v kombinovanom cykle uspokojí s 3,7 l/100 km. Až za ňou končia ľahký Peugeot 301 a Renault Fluence. Záver poradia patrí Fiatu Tipo, ale rozdiely medzi prvým a posledným predstavujú len 0,6 litra.

Fiat Tipo 1,6 Multijet a konkurenčné modely na slovenskom trhu
Fiat Tipo 1,6 MultiJetPeugeot 301 1,6 BlueHDIRenault Fluence dCi 110Škoda Rapid 1,6 TDI
Zdvihový objem motora (ccm)1 5981 5601 4611 596
Usporiadanie spaľovacieho motoraR4R4R4R4
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]88 (120)/3 75073 (100)/3 75081 (110)/4 00085 (116)/3 500
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)320/1 750254/1 750240/1 750250/1 500 – 3 000
Prevodovka6-st. manuálna5-st. manuálna6-st. manuálna6-st. manuálna
Pohonprednýprednýprednýpredný
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)9,711,911,010,0
Maximálna rýchlosť (km/h)199180185201
Priemerná spotreba EU (l/100 km)4,23,84,03,7
Rázvor (mm)2 63626522 7062 602
Objem batožinového priestoru (l)520506530550
Cena základného modelu s DPH (€)15 24011 19015 99015 870