práva vozových parkov sa mení spoločne s firmami. Tie v súčasnosti musia premýšľať najmä o správnom nastavení firemného cash flowu, aby dokázali v turbulentných časoch zostať konkurencieschopné a stabilné.

Aj preto sa na mobilitu zamestnancov už nepozerajú len cez počet nakúpených vozidiel, ale uvažujú o nových možnostiach lízingu vozidiel, prenájmu či foriem financovania. 

Krok s nimi drží aj spoločnosť Volkswagen Finančné služby Slovensko (VWFS), ktorá prináša novinky a nasleduje trendy. Manažérka oddelenia firemných zákazníkov vo VWFS Lucia Dobos hovorí o zmenách v tejto oblasti v posledných rokoch a trendoch do budúcnosti. Zároveň prezrádza, prečo je dnes operatívny lízing taký výhodný a čo všetko poskytuje podnikateľom financovanie vozidiel cez VWFS.

Ako sa vyvíjal trh s finančnými produktmi v ostatnom roku?

Celkový počet firemných vozidiel financovaných z cudzích zdrojov vzrástol oproti minulému roku len mierne, zvýšila sa však ich celková financovaná hodnota. Nárast financovanej hodnoty prirodzene odráža nárast cien automobilov a infláciu. 

Na druhej strane sa firmy snažia udržať náklady na vozový park na plánovanej úrovni. Často predlžujú existujúce zmluvy alebo reagujú znížením kategórie, motorizácie a výbavy obstarávaných vozidiel.  Keďže náklady na financovanie a správu vozidiel tvoria podstatnú časť nákladov spoločnosti, vodiči sa musia zmestiť do investície alebo mesačnej splátky plánovanej pri príprave rozpočtu alebo definovanej vo firemnej „car policy“.

Na čo sa dnes spoločnosti zameriavajú a o aké produkty majú záujem?

Preferovaným spôsobom financovania firemných vozidiel na Slovensku je stále úver, nasledovaný operatívnym lízingom a finančným lízingom. Manažéri vozového parku (ďalej fleet manažéri) veľkých firiem aktuálne riešia zmeny vo svojich „fleet policies“ s ohľadom na zmenu obstarávacích cien, ale aj príchod nových technológií a elektromobilov. 

Nekonečnou témou je analýza celkových nákladov na vozový park. V poslednom období ich okrem iného výrazne ovplyvnili výkyvy v cene paliva. 

Operatívny lízing ako out-sourcing správy vozového parku môže byť pre spoločnosti efektívnym spôsobom, ako sa sústrediť na podnikanie a firemné vozidlá prenechať špecialistom.

Čo považujete za kľúčové zmeny, ktoré priniesli predchádzajúce roky?

Čoraz viac fleet manažérov a finančných riaditeľov si uvedomuje, že vozový park sa nedá budovať a spravovať len výberom vozidiel s najnižšou obstarávacou cenou alebo dokonca s najvyššou zľavou. Obstaranie vozidla totiž predstavuje len tretinu celkových nákladov na vozidlo.

Ďalšiu tretinu predstavuje servis, pneumatiky, poistenie, zabezpečenie mobility a poslednú tretinu tvoria pohonné látky. Aj príchod elektromobilov zmenil pohľad na celkové náklady. Obstarávacia cena vozidla je síce vyššia, ale náklady na servis a nabíjanie sú výrazne nižšie.

Okrem nárastu cien sa zmenili dodacie lehoty vozidiel z dôvodu problémov v dodávateľských reťazcoch. Plánovanie nákladov na vozový park je ťažšie než kedykoľvek predtým.

Aké nové trendy prichádzajú zároveň do ponuky a na trh s finančnými produktmi?

Najzreteľnejšie sa presadzujú štyri trendy: preferencia prenájmu vozidiel pred vozidlami vo vlastníctve firmy, elektromobilita, krátkodobé výpožičky a „car sharing“ alternatívy (mobilita) a telematika či technológie na sledovanie vozového parku.

Pre vysoké úrokové sadzby je obstaranie nového vozidla veľmi nákladné. V západných krajinách vidíme preferenciu prenájmu pred vlastnením nielen v realitách, ale aj v spôsobe financovania vozidiel. Zákazník potrebuje informáciu, koľko ho bude stáť vozidlo mesačne, a to vrátane všetkých výdavkov spojených s vlastníctvom automobilu.

Ďalším trendom je elektromobilita. Každá značka prichádza s ponukou hybridných alebo plne elektrických vozidiel. Medzinárodné spoločnosti často určujú maximálnu prípustnú hranicu emisií oxidu uhličitého firemných vozidiel, prípadne v rámci svojho firemného programu udržateľnosti priamo uprednostňujú vozidlá s alternatívnym pohonom.

Už aj na Slovensku máme firmy, ktoré vedia elektromobily využívať nielen ako prostriedok na krátke presuny, ale aj ako vozidlo pre obchodných zástupcov i na prepravu tovaru. 

Na mobilitu zamestnancov sa už nepozeráme len ako na počet vozidiel, ktoré sú pridelené konkrétnym vodičom. Na trhu sú dostupné aj krátkodobé výpožičky či „car sharing“ alternatívy (mobilita). S veľkou novinkou v tejto oblasti prišla pred pár dňami značka Škoda, ktorá predstavila program autopožičovne Škoda GO.

Telematika a technológie sledovania vozového parku sú v posledných rokoch čoraz populárnejšie. Umožňujú správcom vozového parku monitorovať polohu, výkon a správanie vodičov v reálnom čase. Revolučným krokom pri analýze dát bude zapojenie umelej inteligencie, ktorá môže pomôcť zlepšiť vyhodnocovanie nákladov a zvýšiť efektivitu.

Rastie záujem o financovanie elektrických vozidiel?

Rastie, ale veľmi pomaly. Podľa údajov, ktoré zverejnila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), počas prvého polroka pribudlo na Slovensku takmer dvetisíc elektromobilov.

Najsilnejšie boli zastúpené benzínové autá s viac ako 18-tisíc registráciami. Za nimi nasledujú benzínové hybridy a prvú trojku uzatvárajú naftové autá. Plug-in hybridné a elektrické vozidlá mali za prvý polrok doteraz najvyšší, sedempercentný podiel na predaji.

Rozhodnutie firmy prejsť na elektromobilitu môže uľahčiť práve operatívny lízing. Lízingová spoločnosť totiž preberá na seba riziko vývoja ceny jazdeného vozidla aj nákladov na servis. Okrem toho má VWFS vybudované partnerstvo s dodávateľom nabíjacích kariet. Spolu vieme klientovi pomôcť nastaviť ideálne riešenie.

Na ktoré formy financovania sa dnes najviac zameriavate?

V ponuke VWFS možno nájsť všetky formy financovania firemných vozidiel ako finančný lízing, operatívny lízing a úver, preto sme pre našich klientov univerzálnym finančným partnerom a vieme im vyjsť v ústrety pri zabezpečení mobility ktoroukoľvek formou. 

Ako dnes hodnotíte vozové parky slovenských firiem a čo považujete za chyby, ktoré pri financovaní vozidiel robia?

Téma manažmentu vozového parku ako výraznej nákladovej položky naberá na dôležitosti. Osobne sa teším, keď pri výbere dodávateľa klient kladie otázky z praxe a požaduje odpovede na postup v situáciách, ktoré môžu nastať. Nejde len o zabezpečenie kvalitných služieb pre vodičov, ale aj o porovnateľnosť ponúk a služieb.

Napríklad mnohým klientom nie je jedno, či sa vozidlá servisujú v autorizovanom servise, koľko kompletov pneumatík je v ponuke zahrnutých alebo aké sú podmienky predčasného ukončenia zmluvy. Podrobnými otázkami sa dá chybám vyhnúť.

Aké produkty pripravujete do ďalšieho obdobia?

Aktuálne pracujeme na novom produkte, ktorý firmám umožní obstaranie vozidla s nižšími mesačnými nákladmi, pričom na konci splácania sa klient rozhodne, či vozidlo vráti alebo si ho odkúpi.

Na čo by sa mali firmy zamerať a aké výhody môžu financovaním prostredníctvom VWFS získať?

Našim klientom ponúkame financovanie všetkých značiek. Sme súčasťou koncernu Volkswagen, a preto pri vozidlách značiek Škoda, Volks-wagen, Seat, Cupra, Audi a Porsche môžeme záujemcom často ponúkať špe-ciálne kampane. 

Vozidlá týchto značiek vždy servisujeme v sieti zmluvných autorizovaných partnerov. Našou výhodou je určite aj silné medzinárodné pokrytie prostredníctvom našich materských spoločností  Volkswagen Bank a Porsche Bank.

Viac o službách spoločnosti Volkswagen Finančné služby Slovensko pre firemných klientov aj súkromné osoby sa dozviete na www.vwfs.sk.

Ďalšie dôležité správy