Prečo si Henkel na začiatku vybral Slovensko?

Na začiatku bol najdôležitejším faktorom dostatok kvalifikovanej pracovnej sily s dobrými jazykovými znalosťami. Pre mnoho služieb v našich začiatkoch bol jazyk základnou podmienkou. Ak totiž chcete komunikovať so zákazníkmi v Španielsku, mali by ste hovoriť po španielsky. Len s angličtinou si nevystačíte. To bola veľmi dôležité kritérium, ktoré rozhodlo v prospech Bratislavy. Druhým dôvodom bola lokalita. Bratislava je blízko našej centrály. Tretím dôvodom bolo, že vo Viedni máme regionálne centrum pre strednú a východnú Európu. Na začiatku totiž ľudí z bratislavského centra zaúčali zamestnanci z tohto regionálneho centra.

Samozrejme, spočiatku to bolo aj o mzdových nákladoch. Slovensko ponúkalo výborné podmienky v porovnaní so mzdami v Rakúsku alebo Nemecku. Časom však tento faktor strácal dôležitosť. Čím viac sme sa venovali sofistikovanejším službám, tým väčšiu úlohu zohrával faktor kvalifikovanej pracovnej sily.

Koľko ľudí pracuje v bratislavskom centre?

Máme viac ako 1 450 zamestnancov. Do konca roka ich počet prekročí jeden a pol tisíca. Naše plány rátajú, že v budúcom roku sa rozšírime na 1 600 zamestnancov. Neustále teda rastieme, ale tempo rozširovania sa postupne znižuje. V niektorých oblastiach, najmä pri finančných činnostiach, nám končia rozbehnuté projekty. Budú pribúdať ešte menšie aktivity, ale s veľkými projektmi sa nateraz neráta.

Ste jediné centrum zdieľaných služieb Henkelu?

Nie, máme centrá v podstate vo všetkých regiónoch, ale bratislavské je jednoznačne najväčšie. Z celkového počtu 2900 ľudí pracujúcich v centrách po celom svete približne polovicu tvoria zamestnanci v Bratislave. Tento podiel, samozrejme, časom klesne. Na Slovensku sme totiž často priekopníci v uvádzaní nových služieb, ale po ich úspešnom zvládnutí sa tieto aktivity zavádzajú aj v iných centrách. Tie potom rastú rýchlejšie ako my.

Henkel sa v rámci dlhodobej stratégie rozhodol vytvoriť centrá v každom regióne, ktoré vykonávajú všetky jazykovo potrebné aktivity. Máme centrum v Manile na Filipínach, ktoré je druhým najväčším v rámci koncernu a má na starosti región Ázie a Pacifiku. Ďalšie je v Mexiku pre oblasť Latinskej Ameriky a čiastočne aj Severnej Ameriky. Ďalšie centrum je v egyptskej Káhire a slúži pre oblasť Blízkeho východu a Afriku. Otvorili sme aj centrum v Šanghaji.

Čo sa stalo s činnosťami, ktoré ste v Bratislave robili na začiatku? Presunuli sa do iných krajín?

Niektoré ešte vykonávame. Ide najmä o tie, ktoré sú previazané s jazykovými požiadavkami. Východoeurópske jazyky, taliančinu alebo francúzštinu tak ľahko v Manile nenájdete. Čisto transakčné aktivity, pri ktorých stačí anglický jazyk, sa presunuli do iných centier. Na Filipíny alebo do Indie. V Indii nemáme vlastné centrum, ale riadi ho pre nás Accenture.

Ako sa zmenili vaše požiadavky na uchádzačov s tým, ako ste sa posúvali k službám s vyššou pridanou hodnotou?

Jazyk je stále veľmi dôležitý. Potrebujeme však čoraz viac ľudí so základnými znalosťami v jednotlivých oblastiach, ako sú napríklad medzinárodné zdaňovanie alebo transferové oceňovanie. Tu potrebujeme ľudí, ktorí majú už základné znalosti o týchto témach z vysokej školy.

Je problém takých ľudí nájsť?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa