V porovnaní s predchádzajúcimi dvoma nariadeniami sa šestka zameriava najmä na oxidy dusíka. Okrem osobných áut platia aj pre ľahké úžitkové vozidlá.

Diesel si pýta AdBlue

Kým limit na oxidy dusíka pre benzínové motory zostal rovnaký, pre naftové motory klesol o takmer 60 percent. To si vyžiadalo úpravu vznetových agregátov či vývin nových. Ako dôsledok znižovania emisií prichádza do vozidiel selektívna katalytická redukcia (SCR). V praxi sa prejaví predovšetkým tým, že si auto pýta ďalšiu kvapalinu. Okrem nafty má nádrž aj na AdBlue. Vozidlá vybavené týmto systémom by mali zvládnuť na jedno naplnenie nádržky až 20-tisíc kilometrov. Keď začne svietiť kontrolka, je spravidla ešte minimálne tisíc kilometrov na doplnenie. Samotné čerpanie je riešené rôznymi spôsobmi. Kým Mercedes-Benz triedy V má hrdlo nádrže Ad- Blue hneď vedľa otvoru palivovej nádrže, Citroën C4 Picasso ho schováva v batožinovom priestore. Aditívum AdBlue je vysoko čistý vodný roztok močoviny. Vstrekuje sa pred katalyzátor, kde sa má čo najrovnomernejšie premiešať s výfukovými plynmi. Pri pôsobení vody vo výfukových plynoch sa rozkladá na oxid uhličitý a amoniak. Ten ďalej reaguje s oxidmi dusíka a z výfukového potrubia vychádza iba voda a dusík neškodný pre životné prostredie. Tlak emisných noriem znížil množstvo pevných častíc produkovaných naftovými motormi zhruba o 100 percent.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa