V roku 2009 návštevnosť a tržby aquaparkov a kúpalísk nepriaznivo ovplyvnila kríza, minulý rok im zase škaredo narušili plány studené a daždivé jar a leto. Z údajov, ktoré dostal TREND, vyplýva, že väčšine kúpalísk a aquaparkov návštevnosť vlani mierne poklesla, výnimkami sú Thermalpark Dunajská Streda, Letné kúpalisko Patince, Aquacity Poprad a Vadaš v Štúrove, kde prišlo viac ľudí ako v roku 2009.

Čo priťahuje

Hoci vo väčšine auqaparkov prišlo k miernemu preskupeniu návštevníkov v prospech domácej klientely, tie najväčšie aj tak uprednostňujú najmä hostia zo zahraničia. Pomer domácich a zahraničných návštevníkov v nich sa pohybuje od 1 : 1 až k dvojtretinovej prevahe zahraničných hostí. Úbytok klientov sa neprejavil výraznejšie na tržbách aquaparkov, hoci niektoré ich mali mierne nižšie ako v roku 2009. Na udržanie si a prilákanie nových návštevníkov je podľa predstaviteľov kúpalísk najdôležitejšie zvyšovať kvalitu služieb, ponúkať nové atrakcie, v spolupráci s okolitými subjektmi sprostredkúvať zľavy či balíčky služieb a robiť efektívnu propagáciu na najdôležitejších trhoch.

Miloš Dovičin, riaditeľ Wellness hotela Patince, považuje za najdôležitejšiu čistotu a atraktívnosť bazénového a saunového sveta. V Thermal parku v Bešeňovej veľmi prispela k zvýšeniu návštevnosti Liptov Region Card, produkt Klastra Liptov, vďaka ktorej mohli klienti využívať balíky zliav v regióne. Pomohla by aj intenzívna propagácia na zdrojových trhoch – v Česku a Poľsku – a účasť na výstavách pod záštitou SACR.

V neďalekej Tatralandii sa podľa marketingovej manažérky Lucie Hájkovej osvedčili výhodné pobytové balíky so vstupom do aquaparku zadarmo alebo v zime aj so zvýhodnenými cenami skipasov a skibusom do Jasnej. Tiež poslinili marketingové aktivity na troch kľúčových trhoch – Poľsko, Česko, Slovensko. V Thermalparku v Dunajskej Strede stavili na intenzívnu bilbordovú kampaň v lete a kampaň v jednom rádiu na Morave v zime. Zvýšeniu návštevnosti pomohla aj novinka – morský kúpeľ, ktorý zriadili ako prví na Slovensku.

Podľa konateľa termálneho kúpaliska v Podhájskej Jozefa Barcaya môže návštevnosť zvýšiť kvalita a rôznorodosť ponúkaných služieb a ich rozširovanie. V Patinciach sa zase osvedčili programy ako nočné kúpanie s hudbou a atrakcie pre deti. Peter Boncsek, konateľ kúpaliska, si myslí, že alfou a omegou musí byť poriadok a vysoká kvalita vody na kúpalisku. Na kúpalisku Margita Ilona sa snažia udržať si návštevníkov investíciami do zariadení, v HolidayParku v Kováčovej organizovali rôzne hry a prezentácie, ktoré sa stretli s úspechom.

Brzdy spolupráce

Základom úspechu aj v turizme je spolupráca. A zástupcovia aquaparkov majú s ňou rôzne skúsenosti. Napríklad konateľ spoločnosti HolidayPark Kováčová Juraj Balucha hovorí, že sa im síce začínajú ozývať ubytovatelia v regióne, ale zatiaľ väčšinou iba žiadajú pre svojich hostí zľavu bez protihodnoty. Druhá strana by podľa neho mala na oplátku prispieť na spoločný marketing alebo iné služby, ktoré budú motivovať ľudí, aby sa tam opäť vrátili. V Bešeňovej si pochvaľujú Liptov Region Card, hoci spomínajú, že spolupráca sa nerodila ľahko.

Podľa M. Dovičina z Patiniec postupne nastáva zmena v pozitívnom vnímaní spolupráce okolitých subjektov medzi sebou. Registruje viacero snáh a príprav na vytváranie regionálnych združení. Z. Bugár z Thermalparku Dunajská Streda, naopak, tvrdí, že spolupráca sa rodí ťažko, absentuje vzájomná komunikácia. „Bolo by potrebné uvedomiť si, že sledujeme spoločný cieľ – prilákať väčší počet návštevníkov,“ konštatuje. P. Boncsek považuje za hlavné dôvody ťažko sa rodiacej spolupráce amaterizmus, závisť a niekedy aj chamtivosť. ©