Líder aliancie Nissan, podobne ako ďalší veľkí konkurenti v autobrandži, masívne investuje v Číne. Predstavil päťročný plán, podľa ktorého sa sústredí v spolupráci s miestnou partnerskou automobilkou Dongfeng Group najmä na perspektívne elektromobily a posilní si pozíciu na najväčšom odbytisku vozidiel na svete.
Tesný súboj s Nemcami
Vlastnícky prepojená aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi predala v minulom roku viac ako 10,6 milióna osobných a ľahkých úžitkových áut. Nemecký VW komunikuje o niečo vyšší odbyt, no do štatistík zahrnul aj takmer dvestotisíc kamiónov Scania a Man. Po očistení o tieto čísla ho predstihla konkurenčná skupina.
VW sa vysporadúva s následkami aféry Dieselgate, no podľa agentúry Reuters mu vlani hralo do karát oživenie ruskej a brazílskej ekonomiky i rast dopytu v Číne, ktorá je jeho najsilnejším trhom. V portfóliu má okrem kmeňovej značky VW tiež Škodu, Seat a prémiové brandy Porsche, Audi, Lamborghini či Bentley.
Francúzsko-japonská aliancia predáva autá pod desiatimi značkami v zhruba dvoch stovkách krajín, k najväčším trhom patria Spojené štáty, Čína, Francúzsko a Japonsko. Vlani zvýšila odbyt o šesť a pol percenta, rástol všetkým trom hlavným značkám. Aliancia ťažila z rastúceho dopytu po športovo-úžitkových vozidlách a elektrických autách. Viac ako polovicu predaja obstaral Nissan, ktorý však rástol najpomalšie. Najviac pridalo do kroku Mitsubishi, jeho odbyt stúpol o desatinu nad jeden milión kusov.
Prepojenie Renaultu s Nissanom funguje od roku 1999, keď Francúzi vstúpili do stratovej a zadlženej japonskej automobilky. Od začiatku bol pri ňom C. Ghosn, ktorý Nissan zoštíhlil a ozdravil. Pred dvomi rokmi dotiahol do skupiny ďalší problémový japonský brand Mitsubishi, ktorý v tom období zápasil so škandálom. Týkal sa manipulácie s testami spotreby a nadhodnocovaním efektivity využitia paliva pri niektorých modeloch. Pre úplnosť treba dodať, že do skupiny na čele s Nissanom a Renaultom patrí tiež najväčšia ruská automobilka AvtoVAZ.
Automobilky tiahnu na Čínu
Svetové automobilky sa čoraz viac sústreďujú na „zasľúbený“ čínsky trh. Pokiaľ chcú mať na ňom výrobné kapacity, musia sa
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?