Zarábajte na tom, čo je morálne správne. Podobných predajných argumentov bude vo finančnom sektore počuť čoraz viac. Reč je najmä o ESG prístupe, teda podnikaní, ktoré vychádza z ekologickej udržateľnosti a zo sociálnej zodpovednosti. Rozhodne to však nie je jediný segment založený na rešpektovaní konkrétnych hodnôt. Investičný svet ponúka možnosť zhodnocovať peniaze aj prostredníctvom aktív, ktoré rešpektujú napríklad náboženské presvedčenie.
V oboch prípadoch je namieste otázka, či takéto rozhodnutie prináša v dlhodobom horizonte lepšie alebo horšie možnosti zhodnotenia peňazí. Navonok čísla nevyzerajú zle. Napríklad index S&P 500 ESG dosiahol za tri roky anualizovanú výkonnosť jedenásť percent, kým hlavný index S&P 500 zhruba 9,6 percenta. Ďalšie pohľady však ukazujú, že opatrnosť je namieste.
Veľmi zjednodušene povedané, cieľom ESG investícií je profitovať z čistého vzduchu. Dôležitou otázkou však je, či aj samotná investícia nie je iba pomyselným čistým vzduchom. V roku 2022 napríklad spoločnosť Goldman Sachs Asset Management dostala od americkej komisie pre cenné papiere SEC pokutu štyri milióny dolárov za „zlyhanie politík a postupov, ktoré zahŕňali dva podielové fondy a jednu samostatne spravovanú stratégiu účtov predávaných ako investície ESG“. Hoci „gold-mani“ oficiálne pochybenie nepriznali, pokutu zaplatili.
Takzvaný greenwashing sa stáva čoraz väčším problémom. Dôvod je jednoduchý: firmy motivuje k ESG vlastný prospech viac než spoločenské dobro. To je napokon podstata kapitalizmu a výsledky západných krajín ukazujú, že pre kvalitu života to prináša väčšie benefity ako autoritárske režimy. Prieskum spoločnosti McKinsey & Company z roku 2022 ukázal, že hlavnými dôvodmi prihlásenia k firemnej zodpovednosti je snaha naplniť regulačné požiadavky.
Takto najčastejšie odpovedali spoločnosti, ktoré samy priznávajú, že ESG téma u nich až tak nedominuje. Firmy, ktoré sa považujú za lídrov ESG, zasa dali na prvé miesto snahu podporiť pomocou zodpovedného prístupu vlastný rast. V oboch prípadoch je druhý najčastejší motív snaha získať zákazníkov. Naopak, v oboch skupinách bola najmenej častou odpoveďou ambícia zapáčiť sa investorom. To sú však spojené nádoby, keďže investori často zohľadňujú práve perspektívu rastu a zákaznícky potenciál.
Hľadá sa hodnota
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?