Hrozba pre posádky áut

Desaťtisíce ľudí sú denne ohrozené, keď prechádzajú autami popod strečnianske bralo. To nie je strašenie ani zveličenie, ale fakt. Geostatici z SG Geotechnika, ktorí bralo sanovali a pre ministerstvo životného prostredia vypracovali aj záverečnú správu o sanácii Strečna, to opísali takto: „V prípade uvoľnenia nebezpečného bloku alebo jeho časti a pádu na komunikáciu počas plnej premávky by došlo k fatálnym dôsledkom a pravdepodobne aj stratám na ľudských životoch.“

Odborníci z SG Geotechnika hovoria, že uvoľnenie stotonového skalného bloku, ktorý sa roztrieštil o skalné bralo a dopadol na ochrannú vrstvu cesty vedúcej popod Strečno, jasne potvrdilo pretrvávajúce nebezpečenstvo. Cesta popod Strečno patrí medzi najfrekventovanejšie na Slovensku. Denne tadiaľ prejde až 32-tisíc áut, z toho je podľa INEKO asi sedemtisíc nákladných.

Nie strašenie, ale fakt: pod Strečnom hrozí tragédia, rezorty otáľajú

Zosun skalného masívu pod Strečnom Zdroj: Vladimír / Youtube

Ak by niekto chcel hovoriť o strašení, stačí si pripomenúť podobnú situáciu spred troch rokov. V júli 2015 na výjazdovom rokovaní vlády v Ružomberku rečnil vtedajší premiér Robert Fico, že Strečno je hrozbou. „Do návrhu uznesenia sme zaradili aj kroky, ktoré je potrebné urobiť v súvislosti s hrozbou pádu časti skaly zo skalného brala Strečno. To by mohlo ohroziť dopravnú infraštruktúru cesty, ktorá, ak by bola zastavená, tak si to nevieme celkom predstaviť,“ povedal vtedajší premiér.

Od času, keď R. Fico označil Strečno za hrozbu, prešli do začiatku sanácie takmer dva roky. A v novembri 2016 sa z brala uvoľnil tonový balvan, ktorý spadol na cestu. Jeho pád sa neskončil nešťastím vďaka tomu, že v tom čase cez cestu nikto neprechádzal.

Nie strašenie, ale fakt: pod Strečnom hrozí tragédia, rezorty otáľajú

Stabilizácia hradnej steny na brale Strečno Zdroj: SITA/Milo Fabian

Komunikácia, ktorá popod Strečno vedie, je najrýchlejšou spojnicou severom Slovenska. A pravdepodobne bude až do roku 2020, keď by konečne mal byť hotový diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Aj Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe píše, že „vybudovaním trinásťkilometrovej diaľnice, ktorej súčasťou je aktuálne najdlhší tunel Višňové, sa motoristi vyhnú komplikovanému úseku pod hradom Strečno a ušetria až pätnásť minút jazdy“.

Doterajšie spevnenie skaly nestačí, vodiči by sa mali opäť pripraviť na obchádzky

Ibaže výstavba tunela sa komplikuje, stále nie je úplne prerazený. Odhady spred mesiaca hovorili o tom, že by sa tak malo stať v lete, pritom pôvodný termín bol koniec minulého roka. Národná diaľničná spoločnosť pre TREND aktuálne priznala, že sa tunel neprerazí skôr ako na jeseň.

Úsek, vďaka ktorému sa motoristi vyhnú Strečnu, tak bude hotový najskôr koncom roka 2020, no je možné, že sa jeho oficiálne otvorenie posunie až na začiatok roka 2021, čo zatiaľ diaľničná spoločnosť nepripúšťa.

Združenie stavebných spoločností Salini Impregilo a Dúha, ktoré úsek stavajú od leta 2014, sa odvoláva na geologické podmienky na stavbe.

Problematických 140 metrov cesty

Nech už sú dôvody akékoľvek, faktom je, že 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa