Je skoro zbytočné hovoriť o tom, že jedna z oblastí, kde cítiť francúzsku stopu najdlhšie, je automobilizmus. Nielen preto, že súčasný model obchodu a predaja aut vytvoril pred vyše storočím francúzsky priemyselník André Citroën, ale najmä preto, že veľa áut s jeho priezviskom ako značkou možno nájsť na slovenských cestách. A inak to nie je ani s medzitým už firemne spriazneným Peugeotom a treťou značkou veľkej francúzskej automobilovej trojky, Renaultom.
Poriadne dvojcifernú históriu má už aj priama účasť francúzskych firiem v slovenskom priemysle. Málokde má takú výraznú a konkrétnu podobu ako v telekomunikačnom biznise. Jednou z prvých lastovičiek bola priamo výrobná účasť výrobcu telekomunikačných zariadení Alcatel v Liptovskom Hrádku v tamojšej Tesle. Neskôr, už s názvom Alcatel-Lucent po zlúčení firma predviedla, ako sa pri vhodnom prostredí a dobrých skúsenostiach môže biznis firmy v krajine pozdvihnúť. Z bývalej výrobnej prevádzky sa stalo už len servisno-podporné centrum, no pribudlo niečo celkom nové a omnoho zaujímavejšie. V Bratislave otvorila firma pred vyše pol druha dekádou vývojové centrum produktov pre telekomunikačný priemysel. To je dnes silné vývojové pracovisko so špičkovo vybaveným testovacím laboratóriom simulácie mobilných operátorov. Pritom to v telekomunikačnom biznise zďaleka nie je všetko, skôr naopak. Nie je mnoho oblastí, v ktorých možno hovoriť o tom, že príslušnosť k nejakému produktu alebo službe z času na čas takmer polarizuje spoločnosť. Mobilné telefonovanie také je a nezmazateľnú stopu v ňom vyryla slovenská dcéra mobilnej odnože France Telecomu – Orange. A to od polovice 90. rokov, keď v združení Slovtel ako prvá zaplatila svoju časť licenčného poplatku, ktorým združenie Slovtel vstúpilo do prostredia GSM operátorov. Neskorší Globtel nedlho po príchode nového milénia prebral rodinné meno Orange a na Slovensku ho či už ako zákazník alebo aspoň z úvah o voľbe mobilného operátora pozná asi každý.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?