Zákon hovorí, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví „vo svojej pôsobnosti postupuje nezávisle a nestranne. Štátne orgány, orgány územnej samosprávy, iné orgány verejnej moci ani ďalšie osoby nesmú ovplyvňovať úrad pri vykonávaní jeho pôsobnosti.“
Politická reprezentácia, ktorá v roku 2012 presadila zákon v takomto znení, mala nielen možnosť, ale aj povinnosť zvoliť za predsedu úradu nielen odborníka, ale aj osobnosť, ktorá by dávala garanciu, že bude sledovať a presadzovať verejný záujem. Namiesto toho Smer-SD zvolil za predsedu Jozefa Holjenčíka. Človeka, ktorý na konci minulého roka schválil jedno cenové rozhodnutie, ale keď si ho predvolala na koberec vláda, tak svoje rozhodnutie okamžite prehodnotil.
Zdroj: Danglár
<strong>Pozrite si všetky Danglárove ilustrácie ku komentárom M. Leška</strong>
Robert Fico o tomto „akte“ najskôr povedal, že predseda Holjenčík mal na výber z dvoch možností: buď zruší pôvodné rozhodnutie, alebo vláda navrhne a parlament schváli legislatívne zmeny. Ak toto nie je ovplyvňovanie úradu pri vykonávaní jeho pôsobnosti, tak ovplyvňovaním nie je vôbec nič.
Práve k druhej možnosti sa priklonil premiér Fico, ktorý s odstupom niekoľkých dní poprel, že by výkonná moc zasahovala do nezávislosti regulačného úradu. Vláda vraj musí byť v podobných situáciách záchrannou brzdou, lebo vždy sa môže stať, „že nejaký nezávislý úrad prijme rozhodnutie, ktoré je odtrhnuté od reality“. Z čoho vyplýva, že úrad je nezávislý iba dovtedy, kým jeho rozhodnutie vláda nevyhodnotí ako odtrhnuté od reality. Tento druh nezávislosti by sa mal úradne a oficiálne označiť za nezávislosť na slovenský spôsob. Lebo je len špecifickým druhom odvodenosti a závislosti.
Ak predseda úradu neodstúpi sám, ako po tom volajú viaceré – nielen opozičné – strany, existuje aj zákonná možnosť poslať ho z funkcie preč, hoci na prvý pohľad vyzerá neodvolateľný. Vláda totiž môže navrhnúť jeho odvolanie, iba ak bol odsúdený za úmyselný trestný čin alebo pozbavený spôsobilosti na právne úkony. Lenže je tam aj nenápadné ustanovenie, že je odvolateľný , ak „konal pri výkone svojej pôsobnosti v rozpore s odsekom 8“. Ten odsek hovorí: „Predseda úradu pri výkone svojej pôsobnosti koná nezávisle od pokynov štátnych orgánov, orgánov územnej samosprávy, iných orgánov verejnej moci a od ďalších osôb.“
Pretože predseda Holjenčík poslúchol pokyn „zhora“, splnil tak zákonnú podmienku na to, aby bol odvolaný. Lenže prečo by vláda navrhla odvolať z funkcie predsedu, ktorý je taký „nezávislý“, že ju a iba ju poslúcha na slovo?