Celkovo zo Slovenska odídu výrobky a služby za vyše 62 miliárd eur ročne. Služby sa na exporte podieľajú zhruba 11 percentami, pričom viac ako polovicu z tohto podielu generujú logistické služby a cestovný ruch. Centrá zdieľaných služieb vyvážajú najmä finančné a účtovné služby, IT služby a služby call centier.
V roku 2014 Národná banka Slovenska vyčíslila objem exportu v porovnateľných kategóriách na 861 miliónov eur. Ide teda zhruba o 1,3 percenta celkového vývozu Slovenska.
„V ostatných rokoch je dynamika rastu exportov služieb vyššia ako v prípade tovarov. Predpokladáme, že tento trend by mohol naďalej pokračovať. Znamenalo by to ďalší rast jeho podielu na celkovom exporte, ktorý je však aktuálne stále relatívne malý,“ hovorí analytik J&T Banky Stanislav Pánis.
Rýchly vzostup
Tržby centier však stúpajú relatívne rýchlo. Napríklad košický T-Systems Slovakia zvyšoval v uplynulých desiatich rokoch od svojho založenia tržby každoročne o 10 – 20 percent. Vlani medziročne poskočili o 15 percent na 119 miliónov eur.
Podobne sa darilo aj centrám amerických technologických gigantov IBM International Services Centre a AT&T Global Network Services Slovakia, ktoré sídlia v Bratislave. Tieto spoločnosti tvoria spolu s T-Systems trojku najväčších vývozcov medzi centrami zdieľaných služieb. Predvlani spolu vyviezli služby v hodnote vyše 492 miliónov eur.
A odborníci im predpovedajú ďalší vzostup. „Centrá zdieľaných služieb u nás pomerne dynamicky rastú, keďže Slovensko má stále veľmi dobrý potenciál na rozvoj v tejto oblasti a dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá nie je na medzinárodné pomery drahá,“ hodnotí S. Pánis.
Päť kontinentov
Geografický rozsah podpory, ktorú poskytujú centrá zdieľaných služieb na Slovensku, je skutočne impozantný. Pokrývajú väčšiu časť Európy, 60 percent z nich poskytuje podporu Severnej Amerike a takmer každé druhé centrum kryje aj Afriku.
Ich služby smerujú na všetkých päť kontinentov a väčšina centier preto používa okrem univerzálnej angličtiny aj ďalšie svetové jazyky. Popri dominantnej nemčine a francúzštine hovoria centrá aj po taliansky či maďarsky, komunikujú aj v holandčine, španielčine, švédčine a portugalčine, poľštine alebo ruštine, čo potvrdzuje, že kľúčový objem služieb sa vyváža do európskych krajín.
Výkonný riaditeľ IBM International Services Centre Paul Burt informuje, že centrum poskytuje služby v 18 jazykoch, či už pre vnútorné potreby koncernu alebo pre jej zákazníkov.
Správa dát v Malajzii
Ako funguje vývoz nehmotných statkov? Keď napríklad Deutsche Telekom prináša na nemecký trh nový iPhone, v deň spustenia predaja navštívia tisíce klientov web shop telekomunikačného operátora. Príprava web shopu na nápor desiatok tisíc kupujúcich
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?