Netflix, HBO GO, Disney Plus a ďalšie. Streamovacie služby sa tešia čoraz väčšej popularite po celom svete, dalo by sa preto očakávať, že prevádzkovatelia klasickej televízie budú rátať z roka na rok výraznejšie straty, no nie je to celkom tak. Internetové televízie podľa aktuálnych štatistík rastú stále rapídnym tempom. Na televíznom trhu zatiaľ nenastala situácia, že by poskytovatelia klasickej televízie svoje ponuky postupne sťahovali, práve naopak – generujú rast.
Rozhodujúcim faktorom je to, že sú stále oblasti, v ktorých internetové giganty nemôžu klasickým poskytovateľom konkurovať. Reč je predovšetkým o lokálnom spravodajstve či športových prenosoch, kde zatiaľ žiadna z najväčších streamovacích spoločností svoje služby neponúka.
Odpoveďou by mohli byť spravodajské weby, ktoré prinášajú informácie z lokálneho diania počas celého dňa. Ľudia tak nemusia čakať až do 19.00 na pravidelný televízny súhrn. Podobne by mali podľa všetkých dostupných dát miešať karty aj televízne stanice so zameraním na šport, no nie je to celkom tak.
Práca z domu nemá pozitívny dopad, myslí si šéf Netflixu
Rozvoj internetovej televízie je napriek všetkým faktorom či silnej konkurencii stále enormný. Nahráva tomu aj rozvoj technológií. V súčasnosti už nové televízie ponúkajú podporu spomínaným službám, na ich reálnu prevádzku teda netreba prakticky nič, iba pripojenie na internet.
Situáciu na trhu majú v rukách ľudia. Ak sa zmenia dlhodobo zaužívané stereotypy, môžu internetové televízie ešte výraznejšie dominovať. Budúcnosťou bude totiž podľa viacerých odborníkov silnejúca individualita. Kým v minulosti všetci členovia domácnosti sledovali jeden program na jednom televízore, dnes technológie umožňujú presný opak.
Na tejto filozofii sú postavené aj streamovacie služby. Jedno predplatné možno rozdeliť na viacero prijímačov súčasne.
Anomálie trhu
Napriek výraznému nárastu a popularite internetových televízií majú stále miesto v domácnostiach aj klasickí poskytovatelia služieb. Minimálne na slovenskom trhu je podľa štatistík situácia taká, že spoločnosti stále mierne zvyšujú svoj podiel.
Vyplýva to napríklad z údajov Telekomu. V posledných dvoch rokoch ide o menší rast, napriek tomu čísla stále stúpajú. V roku 2016, keď sa datuje príchod Netflixu na Slovensko, dokonca Telekom zaznamenal až deväťpercentný nárast zákazníkov.
„Počet zákazníkov digitálnej televízie stúpol v roku 2016 medziročne o 9,2 percenta, na 538-tisíc, čo predstavuje čistý prírastok 45-tisíc zákazníkov,“ uviedol hovorca spoločnosti Pavel Ďurík.
Veľmi podobne si Telekom počínal v roku 2017, rast počtu zákazníkov atakoval až desaťpercentnú hranicu. O čosi horšie spoločnosť rástla v televíznom segmente v roku 2018 (4,2 percenta). Mierny pokles rastu zaznamenala aj vlani, keď počet zákazníkov vzrástol o tri percentá, na 635-tisíc. „Portfólio sa rozšírilo o množstvo programov vo vysokom rozlíšení a Telekom v lete zaradil do ponuky aj nový športový kanál,“ dodal P. Ďurík.
Zisk Netflixu v druhom kvartáli sklamal očakávania trhu
Podobné čísla eviduje aj ďalší slovenský operátor Orange. „Počet zákazníkov televíznych služieb stále rastie. Zjednodušenie a zatraktívnenie ponuky vrátane konvergentných služieb Love spolu s rozšíreným obsahom TV, predovšetkým detským a športovým, sa v prvom polroku tohto roku podpísalo pod takmer 40-percentný medziročný nárast zákazníkov,“ priblížila Ivica Hricová z Orangeu.
Celkový počet zákazníkov presahuje hranicu 122-tisíc. Veľmi podobná situácia je v zahraničí, napriek nárastu používateľov streamovacích služieb nie sú zatiaľ klasické televízne služby celkom na ústupe.
Výhody
Obrovskou devízou pre streamovacie služby je reklamný priestor. Spoločnosti fungujú na princípe predplatného, nie cez predaj reklamy. Ľudia, ktorí si zaplatia, tak môžu pozerať svoje obľúbené seriály či filmové snímky bez prerušenia.
Jednoduché je aj zriadenie internetovej televízie. Na jej prevádzku netreba anténu či satelit, stačí používateľské konto, televízia a, samozrejme, pripojenie na internet. Streamovacie služby sa dajú pozerať aj na mobilných telefónoch, tabletoch či počítačoch.
Ďalšou výhodou je to, že najväčšie spoločnosti fungujú aj ako samostatné produkčné domy. V praxi tak neponúkajú iba overené tituly, ale aj vlastné exkluzívne premiéry. Používatelia sa dostanú k snímkam často skôr, ako sa vôbec premietajú v lokálnych kinách. Samostatnou kategóriou sú seriály z vlastnej produkcie.
Sledovanie televízie prerušované reklamou spomenul pre TREND aj niekdajší dekan Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy v Bratislave Samuel Brečka. Podľa neho je práve reklama rozhodujúci faktor.
„Ide o absolútnu výhodu, pretože človek si môže pustiť svoj obľúbený film alebo seriál a nemusí sa báť, že to bude trvať celé hodiny, ako je to v komerčnej televízii, kde je to jednoducho prerušené reklamou,“ povedal S. Brečka.
Viazanosť
Veľkou devízou je aj takzvaná viazanosť. Na Slovensku poskytovatelia televízie podpisujú so zákazníkmi zväčša dvojročné zmluvy. Počas toho obdobia je prakticky nemožné bez pokút objednanú službu zrušiť a prejsť ku konkurencii.
Internetové televízie ponúkajú v tomto smere presný opak. Viazanosť je nastavená na mesačnej báze, ak teda zákazník nie je spokojný, jednoducho zruší nastavený poplatok bez hrozby sankcií.
Negatívne na potenciálnych zákazníkov môže pri internetových televíziách pôsobiť pomerne vysoká cena. K predplatnému streamovacej služby je nevyhnutný aj prístup na internet. Celkové výdavky sa pohybujú v desiatkach eur. Ľudia, ktorí dávajú prednosť klasickým službám, oponujú tiež množstvom programov, ktoré majú k dispozícii.
Klasická televízia
Podľa S. Brečku bude mať klasická televízia stále miesto v domácnostiach. Dá sa predpokladať, že sa na iný žáner preorientujú samy televízie. „Je dosť možné, že na jednotlivých staniciach bude čoraz viac dominovať spravodajstvo alebo publicistika, prípadne športové prenosy,“ vysvetlil bývalý dekan.
Dôvodom poklesu záujmu o klasické služby môže byť podľa S. Brečku väčšia miera individuality. „Dnes už celé rodiny nesedia pri televízii, pretože každý si pozerá, čo chce, na vlastnom mobilnom telefóne alebo počítači,“ dodal.
Netflix
Jedna z najznámejších služieb vznikla koncom uplynulého milénia – v roku 1997. O dva roky začala spoločnosť Netflix ponúkať svoje služby predplatiteľom. Prelom prišiel v roku 2009, keď mala v ponuke 100-tísic titulov na DVD a vyše 10-miliónov používateľov. V roku 2016 bol Netflix dostupný v celej Severnej a Južnej Amerike a časti Európy. Na Slovensku si ľudia mohli priplatiť za streamovaciu službu od roku 2016. V súčasnosti sa fanúšikovia počítajú na milióny. Služba nie je k dispozícii v niektorých krajinách, ako je napríklad Čína, Sýria alebo časť Ukrajiny. Spoločnosť v rámci svojho portfólia neponúka iba známe filmové snímky či seriály, funguje tiež ako samostatná produkčná spoločnosť.
Rekordný polrok 2020
Netflix má za sebou rekordných šesť mesiacov tohto roka. Počas nich mu pomohla aj celosvetová pandémia ochorenia Covid-19. Hoci sa rast tržieb Netflixu v druhom kvartáli mierne prepadol, stále sa ráta na stámilióny amerických dolárov.
Počas prvého štvrťroka zaznamenala spoločnosť výrazný nárast, pribudlo jej viac ako 16 miliónov zákazníkov. Ide o najväčší nárast za uplynulých trinásť rokov.
Americký gigant očakával podobné prírastky aj v nasledujúcom období, ďalšie mesiace však opäť predbehli prognózy. V druhom kvartáli pribudlo až 10 miliónov ľudí. Podľa ukazovateľov bola pre Netflix situácia najpriaznivejšia v Európe, nezaostávali však ani iné regióny.
Jedno predplatné možno rozdeliť na viacero prijímačov súčasne
Od marca bol pre Netflix dominantný domáci trh, práve tu kupovalo predplatné najviac ľudí (2,94 milióna). Nasleduje Európa, Blízky východ a Afrika (2,75 milióna). V Ázii pribudlo viac ako 2,6 milióna predplatných a v Latinskej Amerike vyše 1,7 milióna. Závideniahodné pre konkurenciu sú aj celkové počty používateľov, ktoré sa pomaly blížia k hranici 200 miliónov.
Rapídny nárast zaznamenali v Net-flixe po Novom roku aj tržby, ktoré sa v prvom kvartáli vyšplhali na úroveň 5,8 miliardy amerických dolárov. Spoločnosť zaevidovala aj vyšší zisk, ktorý stúpol na 709 miliónov dolárov.
V druhom kvartáli výška tržieb dosiahla 6,2 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 25 percent. Ešte výraznejší skok zaznamenal čistý zisk spoločnosti, ktorý sa vyšplhal na 720 miliónov dolárov. Medziročne tak vzrástol o 266 percent.
Najsledovanejšie tituly
Rekordy pribúdajú Net-flixu aj pri číslach sledovanosti seriálov či filmov. Počty divákov sa pohybujú v desiatkach miliónov. Vlani bodovali vlastné seriály, napríklad Stranger Things mal vyše 64 miliónov pozretí, The Umbrella Academy viac ako 45 miliónov, La Casa de Papel 44 miliónov, You viac ako 40 miliónov a Sex Education rovnako.
Výborné čísla dosiahol vlani v zime aj The Witcher. Len za prvý mesiac si ho pozrelo viac ako 76 miliónov divákov. Podľa štatistík ide o najlepší debut v histórii spoločnosti.
O miesto sa hlásia ďalší
Netflix nemá konkurenciu iba medzi tradičnými poskytovateľmi televízie, ale aj na vlastnom ihrisku. Výrazným súperom je ponuka HBO GO. Ľudia si môžu zaplatiť internetovú knižnicu filmov či seriálov aj bez toho, aby mali objednané programy HBO. Oproti Netflixu ťaží spoločnosť v našom regióne z toho, že väčšina jej ponuky je dostupná v českom jazyku alebo s titulkami.
Rovnako ako Netflix aj skupina HBO stavia na svoju vlastnú produkciu. Verejnosti je dobre známy seriál Game of Thrones, ktorý celosvetovo dosahoval milióny pozretí.
Ďalší silný hráč na niektorých trhoch je aj služba Disney Plus, ktorá zatiaľ nie je dostupná v našich končinách. Napriek tomu značka zaznamenáva rapídny nárast popularity na trhoch, na ktorých pôsobí. Spoločnosť plánuje rozširovať svoju ponuku aj do ďalších krajín. Rovnako ako spomínané spoločnosti Disney ponúka vlastnú produkciu či overené tituly. Ťažiť môže aj z toho, že disponuje rozsiahlou databázou vlastných filmov, ktoré nakrútila v minulosti.
Vlastnú službu spustil aj gigant Amazon. Princíp internetovej televízie je rovnaký ako v predošlých prípadoch, aj pri využívaní tejto služby si diváci môžu pozrieť obsah z vlastnej produkcie.
Amazon zatiaľ svojej konkurencii vo svete strea-movacích služieb pozerá mierne na chrbát. Počty jeho používateľov nedosahujú také miliónové čísla ako pri Netflixe či HBO GO.
Vlastnú službu spustil aj výrobca elektroniky Apple. Internetovú televíziu navyše dostanú zákazníci, ktorí si kúpia telefón alebo iné zariadenie, na rok zadarmo. Apple ponúka svojim priaznivcom najmä exkluzívny obsah.
Apple skúša zaujať zákazníkov aj pomerne priaznivou cenou, základný balík služieb predáva za mesačný poplatok 4,99 eura, čo je v porovnaní s konkurenčným Netflixom či HBO nižšia suma.