Škoda Fabia je pomerne jasný dôkaz toho, že aj takzvaný kompakt, dokonca len s litrovým agregátom, dokáže zastať všestranné každodenné úlohy. Potvrdí to však aj v našom dlhodobom teste? Na to sa v redakcii pozrieme počas najbližších troch mesiacov.

Fabia, ktorú máme k dispozícii, stojí takmer 20-tisíc eur. Má strednú výbavu a strednú motorizáciu. Po miernej aktualizácii má teraz motor s objemom 1,0 litra výkon 85 kW (115 k). Podľa technických údajov zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 202 km/h.

Nízky segment, ale veľký priestor

Príjemná dynamika jazdy tohto vozidla je citeľná aj v realite. Aj keď ide o litrový trojvalec, jazdí veľmi dobre a svižne. Netreba ho podceňovať. Navyše vďaka ľahšiemu motoru sa hmotnosť Fabie pohybuje medzi hodnotami 1,2 a 1,3 tony. Na dnešné pomery je ľahká, s dĺžkou 4,1 metra aj kompaktná, ale rázvor kolies 2,56 metra naznačuje, že aj na zadných sedadlách je dostatok priestoru, najmä vzhľadom na to, že ide o vozidlo segmentu B. Potvrdzujem to, keď si „sám za seba“ sadnem s malou rezervou.

Priestorovo excelentný je v tomto aute však najmä kufor s objemom 380 litrov. Takáto kapacita je bežná skôr pre segment C. Preto hneď v nadpise prízvukujem, že auto netreba súdiť podľa obalu. Napríklad táto Fabia určite dobre zastane aj rodinné úlohy. V interiéri má čierny okrídlený šíp všetko, čo by som od moderného auta očakával. Základom je dvojzónová automatická klimatizácia so senzorom vlhkosti. Má aj tempomat umiestnený tradične na páčke smeroviek, čo je intuitívne a ergonomické riešenie. Mám ho rád.

Adekvátne technológie

Moderné technológie na palube zastupuje 8-palcový virtuálny prístrojový štít, ktorý funguje veľmi dobre. Zobrazuje všetko to, čo aj väčšie 10,25-palcové displeje v drahších autách, vrátane aktuálnej a priemernej spotreby a rýchlosti a ponúka veľa možností na konfiguráciu a ovládanie vrátane médií a telefónu.

Škoda Fabia 1,0 TSI Selection
  • Motor: benzínový trojvalec
  • Prevodovka: manuálna šesťstupňová
  • Pohon: predné kolesá
  • Max. výkon: 85 kW (115 k)
  • Krútiaci moment: 200 Nm
  • Max. rýchlosť: 202 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
  • Objem kufra: 380 l
  • Spotreba WLTP: 5,2 – 5,6 l/100 km
  • Cena vozidla: 20 008 eur

S infotainmentom sa pracuje pohodlne. Vlastne dobré je aj to, že s ním nemusíte pracovať často, pretože klimatizáciu nastavujete klasickými otočnými ovládačmi a základné funkcie auta, napríklad deaktivácia systému štart-stop, sú takisto ľahko prístupné cez fyzické tlačidlá. Infotainment navyše podporuje bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay, ktoré často chýba aj v luxusnejších autách. Po naštartovaní sa telefón automaticky pripojí a okamžite sa dá používať navigácia alebo Spotify.

V tomto konkrétnom kúsku chýba bezdrôtová nabíjačka. Na druhej strane, bezdrôtové nabíjačky v autách často prehrievajú telefón. Preto radšej nabíjam telefón cez kábel, je to rýchlejšie a spoľahlivejšie. Dizajn interiéru, volant aj palubná doska, ktorá je ozdobená aj modernou textíliou, pôsobia veľmi vkusne. Fabia vyzerá dobre nielen zvonka, ale aj zvnútra.

V exteriéri chýbajú projektorové full LED svetlá, ktoré sú dostupné vo vyšších výbavách a vyzerajú krajšie. Táto verzia má základné parabolické, ktoré môžu pripomínať klasické halogénky, ale technológia v nich je LED. Čo sa týka jazdných vlastností, toto vozidlo má športový podvozok, ktorý by mal byť tuhší a responzívnejší.

Príjemná jazda

Úprimne? Nevidím veľký rozdiel v porovnaní s bežnou Fabiou. Možno by sa ukázal, keby som mal možnosť vyskúšať obe verzie bezprostredne po sebe, napríklad na okruhu, ale na bežných cestách ho nebadám. Fabia je na pomery svojho segmentu komfortná a vďaka nízkej hmotnosti sa kľukatými okresnými cestami plaví s ľahkosťou. Jazdí sa s ňou veľmi príjemne, k čomu určite prispieva aj šesťstupňový manuál s presnými dráhami. Ten ocenia ľudia, ktorí radi šoférujú.

Motor s výkonom 85 kW je dostupný aj so sedemstupňovou DSG prevodovkou, ktorá zvyšuje komfort. Najmä v hustej mestskej premávke. Manuálna prevodovka však umožňuje vyťažiť maximum z 200 Nm krútiaceho momentu motora a zaručuje príjemnú dynamickú jazdu so slušnou spotrebou.

Počas prvých 1 500 kilometrov, ktoré som s autom najazdil, mám priemernú spotrebu 5,7 litra na 100 kilometrov, pričom som veľa jazdil po diaľnici. Spotreba na okresných cestách alebo v meste sa pohybuje okolo 4,5 litra, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h poskočí na 5,7 litra, čo je veľmi solídne.

Krátke správy

Aj so šesťvalcom

Audi mení spôsob označovania modelových radov. Naznačia druh pohonu – nepárne čísla majú vozidlá so spaľovacími motormi, párne elektromobily. Nové Audi A5 je teda nástupcom A4, prichádza ako liftback i kombi. Došlo k zväčšeniu a zvýšila sa aj úroveň sériovej výbavy. Základom ponuky bude benzínový štvorvalec 2,0 TFSI, vrcholom benzínový motor V6 3.0 TFSI. Počíta sa aj s klasickým 2,0 TDI.

Ako formula 1

Športový Renault 5 Alpine má širší rozchod a väčšie kolesá s priemerom až 48 cm. Alpine A290 má viacprvkové nezávislé zavesenie zadných kolies ako bežný model, no pridáva napríklad stabilizátory. S akumulátorom 52 kWh ponúka dojazd 380 km a dokáže sa nabiť z 15 na 80 percent za pol hodiny.

Lacnejšie elektromobily

Ceny jazdených elektromobilov v USA výrazne podliezajú cenovú hladinu vozidiel so spaľovacími motormi, priemerne až o 8,5 percenta. Uvádza to štúdia autobazára iSeeCars vykonaná na vzorke 2,2 milióna áut s vekom jeden až päť rokov. Je to tak napriek vyššej počiatočnej cene elektromobilov.