Začalo sa to eufóriou. Internet priniesol možnosť verejne sa prejaviť každému. Slávila sa sloboda komunikácie a zrušenie monopolu klasických médií. Sloganom dňa bola občianska žurnalistika, necenzurovaný prejav a pluralita názorov. Dnes, naopak, by si mnohí priali, aby nemohol rozprávať úplne každý.

Nielen že sa webom šíria tony hlúpostí, ale aj cielené dezinformácie a nenávistné nálady. V tomto chaose silnie túžba vrátiť serióznym médiám ich informačný a mienkotvorný primát. Je však neskoro. Mnohé z nich sa prispôsobili bitke o pozornosť a ich mantrou sa stali počty klikov a lajkov.

Toto je len jeden z množstva motívov nahnevanej knihy od Jaretta Kobeka. Nečudo, že ju nazval I Hate the Internet (Nenávidím internet). Ide o opodstatnenú kritiku alebo o provokáciu?

Veľké zlo

Nenávidieť internet nie je ťažké. Stačí zvýrazniť jeho potenciálne negatíva a máte obrázok škaredého monštra. Napríklad: televízia aj internet sú podobné požierače času a môžu ohlupovať. Špecifikum webu však je, že vás hocikto môže spoločensky znemožniť či zničiť. Stačí, ak zverejní citlivé informácie o vás alebo chúlostivé fotky. J. Kobek detailne opisuje viacero takýchto prípadov, ktoré sa skončili psychickou traumou či vyhrážkami smrťou.

Je pravda, že v online priestore nemáme naše identity úplne pod kontrolou. Väčšina ľudí si túto okolnosť uvedomuje. Byť všetkým na očiach však vnímajú skôr ako pozitívum, keďže sa môžu o informácie o sebe deliť so známymi. A niektorí sociálne siete cielene využívajú ako nástroj na budovanie osobnej značky.

J. Kobek však nakladá ďalej: biznis model klasických médií bol jednoduchý. Zaplatíte si za profesionálne vytvorený obsah a konzumujete ho. Alebo obsah dostanete zadarmo a „zaplatíte“ sledovaním reklamy. Internet a špeciálne sociálne siete prinášajú novinku.

Obsah tiež dostanete zadarmo a platíte vystavením sa reklame. No rozdiel je v tom, že obsah na sociálnych sieťach vytvárajú samotní používatelia. Odpadajú teda náklady na tvorbu „contentu“ a stačí vytvoriť miesto, kde komunikuje veľa ľudí, a olepiť ho cielenou reklamou. Podľa J. Kobeka je to škandál. A to preto, že používatelia siete nie sú za tvorbu obsahu odmenení. Vytvárajú hodnotu, ktorú monetizuje a zhrabne niekto iný.

Hahaha, smeje sa 99,9 % používateľov Facebooku. Ty hlupák, veď my do sociálnej siete prispievame dobrovoľne a radi. Veď nám zadarmo umožňuje byť v kontakte so známymi!

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa