Uvedomuje si, že po piatich rokoch žiadneho alebo negatívneho rastu potrebuje zásadne zmeniť prostredie v krajine, aby povzbudila domácich podnikateľov a pritiahla tých zahraničných. Podmienky na to má ideálne: trh Francúzska má 66 miliónov obyvateľov, dokáže pritiahnuť ďalšie desiatky miliónov turistov, nehovoriac o vzdelaných migrantoch z chudobnejších krajín Európskej únie. Obavy nie sú namieste. Po počiatočnom odpore proti poľským inštalatérom práve imigranti pomáhajú krajine s rastom hospodárstva.

Francúzsko má navyše na svojej strane aj ďalšie eso: kultúrnu hodnotu. Tak ako je v diplomacii stále oficiálnym jazykom francúzština, tak je Francúzsko pojmom v umení či gastronómii. To dáva krajine priestor rýchlejšie sa zotaviť z dlhovej a finančnej krízy. Francúzske priemyselné podniky sú významnými zamestnávateľmi po celej Európe, patria medzi prvých zahraničných investorov po páde železnej opony. Čiastočne to vyplýva aj z historických väzieb: Francúzsko malo veľmi blízke vzťahy s medzivojnovým Československom, veď Milan Rastislav Štefánik bol francúzskym generálom. Ale podobné vzťahy má krajina aj inde na východe, napríklad v Rumunsku. Nemožno sa preto čudovať, že automobilky sa usadili práve v týchto historicky spriaznených krajinách: Slovensko získalo PSA Peugeot Citroën, kým Renault prevzal rumunskú Daciu a vybudoval z nej modernú fabriku. Pre obe krajiny tieto investície znamenali desaťtisíce pracovných miest a pritiahnutie subdodávateľov, ktorí oživili široké okolie automobilových fabrík. Kde bolo treba, dostavali sa aj rýchlostné cesty a diaľnice, často práve s pomocou veľkých francúzskych stavebných firiem.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa