Spoluzakladateľ Startovača Martin Brykner napriek úspešnému vývoju na domácom trhu predpovedá stagnáciu globálneho kolektívneho financovania.
Čo je za rastom českého crowdfundingu?
Čoraz viac ľudí objavuje túto metódu financovania, povedomie o crowdfundingu rastie medzi bežnými ľuďmi aj autormi. Autorom vyhovuje, že nemusia čakať s vydaním albumu, kým si naň našetria, alebo ísť po úver do banky. Je to spôsob, ako monetizovať svojich fanúšikov, komunitu. S vyšším povedomím sa vyberie viac peňazí, prefinancuje sa viac projektov a systém láka ďalších ľudí, autori to viac skúšajú.
Hovoríte vyslovene o autoroch. Aj z čísiel vyplýva, že najviac projektov je z oblasti filmu a hudby, takže ide najmä o alternatívny spôsob financovania umenia. Prečo nemajú väčšie zastúpenie technologické projekty?
Technologické projekty sú náročnejšie. Hudobníci sa môžu spoľahnúť na fanúšikovskú základňu. Samozrejme, inú pozíciu má skupina Mňága a Žďorp, ktorá funguje tridsať rokov a má na Facebooku 30-tisíc fanúšikov. A iné je to pri začínajúcej kapele, ktorej chodia na koncerty len kamaráti. No pri technologických, vedeckých kampaniach existuje v drvivej väčšine prípadov len ten zaujímavý nápad.
Vnímate Startovač ako malý český Kickstarter alebo sú lokálne portály skôr doplnkom tých globálnych?
Hoci umožňujeme vyberať peniaze od širokej verejnosti, necítime sa ako Kickstarter alebo Indiegogo. Startovač vnímam ako česko-slovenský portál zameraný len na český a slovenský trh. Autorovi, ktorý má medzinárodnú základňu fanúšikov alebo má šancu osloviť svetové publikum, odporúčame medzinárodnú platformu. Možno stratí 90 percent Čechov a Slovákov, ktorí nebudú kampani rozumieť alebo nebudú vedieť, ako zaplatiť, ale globálne môže osloviť viac ľudí.
Aký veľký musí byť trh, aby na lokálnom portáli uspeli technologické projekty?
Každý trh má, samozrejme, nejaký strop. V našom priestore je aktuálne rekordná kampaň cestovateľov trabantom naprieč Tichomorím, ktorej sa podarilo vyzbierať 2,8 milióna korún od vyše tritisíc ľudí. Sú kampane, ktoré potrebujú oveľa viac financií, najmä v tej vedeckej oblasti, čo by bolo na našom trhu veľmi náročné nazbierať.
Na druhej strane, ak sa obrátite na veľké portály, kde je obrovské množstvo kampaní, musíte bojovať v oveľa silnejšej konkurencii. Pri biznis pláne rádovo v desiatkach miliónov korún alebo eur je však určite lepšia zahraničná platforma.
Vytvorila sa nejaká synergia medzi domácimi portálmi a rizikovým kapitálom? Ste v hľadáčiku investorov, sledujú si kampane, oslovujú vás na spoluprácu?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň