Po veľkom tresku hospodárskej krízy sadá prach. Nahlodaná kúpna sila ochromila už i tak nasýtenú spotrebu najvyspelejších automobilových trhov. Pod ťarchou poznania sa ťažisko ekonomických aktivít ešte vychyľuje a podľa niektorých expertov sa už do pôvodnej polohy nevráti. Magnetická príťažlivosť rozvojového potenciálu neomylne funguje. Čína sa v roku 2009 stala najväčším automobilovým trhom, keď absorbovala 13,6 milióna motorových vozidiel, z toho 10,3 milióna osobných automobilov. K predčasnému prvenstvu jej dopomohli samotné USA. Automobilová supermocnosť sa ocitla v pasci brutálneho poklesu dopytu na úroveň zo začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia. Len 10,4 milióna novoregistrovaných motorových vozidiel, to je zrkadlo stavu ekonomiky, ale aj tamojšieho automobilového priemyslu reprezentovaného v prvom rade gigantom General Motors. Bez Obamovej finančnej injekcie by ľahol spolu s Chryslerom. Podobnému trhovému výsledku v Európe predišiel tiež podporný ekonomický program – šrotovné, ktorý bol aplikovaný na väčšine relevantných trhov. Pomohol preklenúť jeden zlý rok. Ak také budú aj ďalšie, potom len oddialil katastrofu.
Na rozdiel od General Motors, a zopár ďalších, automobilový priemysel ako celok nepatrí medzi dinosaury zrelé na funus. Len odmieta ostať zviazaný so stavom a mizerným rozvojovým potenciálom domácich ekonomík. Ako ľudia smerujú za prácou a lepšími podmienkami, tak je to aj s kapitálom automobilový nevynímajúc.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?