Vlani o tomto čase bolo možné zo Slovenska letieť prakticky do celej Európy, od Málagy cez Dublin až po Moskvu. Zo širokej ponuky zostalo teraz len torzo zredukované na Viedeň, Prahu, Ukrajinu, britské súostrovie a dve destinácie v Grécku.
Príčinou pritom nie je druhá vlna pandémie, ale skôr to, akým spôsobom na ňu jednotlivé vlády reagujú. „Nekoordinovaný prístup európskych štátov a zavádzanie reštrikcií bez dostatočného predstihu spôsobili zmätok a podlomili dôveru cestujúcich,“ pomenovala hlavného vinníka asociácia riadenia leteckej prevádzky Eurocontrol vo svojom pravidelnom týždennom hodnotení.
Sieť stredných škôl zredla. Dochádzanie je čoraz ťažšie
Podiel včasných rezervácií leteniek na nasledujúce mesiace preto klesol na minimum a Eurocontrol musel výrazne prehodnotiť svoj pôvodný scenár budúceho vývoja.
Letecká doprava je postihnutá najmä v malých krajinách bez vnútroštátnych liniek. Všetkých osem miest v rebríčku najvyťaženejších relácií pripadá na lety v rámci jedného štátu, až na deviatom mieste je spojenie medzi Španielskom a Spojeným kráľovstvom.
Z tohto pohľadu je ešte 59-percentná redukcia na Slovensku pomerne prijateľná. Česi boli nútení zrušiť sedem letov z desiatich a z Maďarska odlieta len pätina obvyklého počtu lietadiel.
Dopravná chrbtica je slabá. Vlakové a autobusové spojenia sú nedostatočné
Nórska spoločnosť Widerøe, obsluhujúca predovšetkým domáce linky, zrušila iba 17 percent spojov, Brussels Airports uzemnili 92 percent lietadiel. Vo väčšine veľkých aerolínií sa redukcie pohybujú od 50 po 80 percent, v prípade Ryanairu je to 54 percent.
„Viac letov by malo pribudnúť od zimného letového poriadku, keď sa plánujú lety do viacerých destinácií,“ uzavrela hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková.