Keď prišiel brigádnik Šimon Plánička v českej komédii Slunce, seno, jahody s nápadom pustiť dojniciam do slúchadiel muziku, výsledkom bol prudký nárast produkcie mlieka. Podobným štýlom sa pokúšajú stimulovať vlastný výkon aj ľudia, ktorí pracujú v otvorených kanceláriách typu open space. Hudbu v slúchadlách počúvajú, aby sa lepšie sústredili na prácu a eliminovali okolitý ruch. Výsledky výskumov chabo podporujú ideu, že takýto zvyk zvyšuje koncentráciu pracovníkov, skôr odvádza ich pozornosť. Firmy napriek tomu tento druh úniku pred okolím zamestnancom zväčša tolerujú. Aby im dopriali aspoň štipku „súkromia“, o ktoré ich okráda práca v open space.

Kamila Olivová Freyová štartovala kariéru v klasickej kancelárii pre dvoch ľudí. Ako postupne menila zamestnania, delila sa o priestor s čoraz väčším počtom kolegov. Ohmatala si prácu vo veľkej banke aj energetickom koncerne. Na začiatku si vôbec nevedela predstaviť, že by fungovala v prostredí otvorenej kancelárie (inak aj open space či open-plan office).

Ako dvadsiatnička bola presvedčená, že ak by mala robiť v takýchto podmienkach, radšej by to vzdala. „Bol to vyslovene predsudok. Bála som sa toho, že úplne stratím vlastnú identitu, neustále ma bude niekto kontrolovať,“ opisuje K. Olivová Freyová. Postupne zisťovala, že podobné pocity majú mnohí ľudia, ktorí sa majú sťahovať do open spacov. A časom zmenila názor.

Keď bola Kamila naposledy v službách veľkej korporácie, ako šéfka väčšieho tímu sa dobrovoľne posadila do miestnosti s tromi stovkami podriadených. Hoci si mohla užívať výhody intímnejšieho a pokojnejšieho prostredia vo vlastnom menšom priestore, volila rušnejší open space. Snažila sa tam sústrediť na prácu a nie na to, kto okolo nej sedí a čo robí. „Musím povedať, že s tým nemám zlé skúsenosti. Bolo to veľmi efektívne. Nakoniec sme boli spokojní všetci,“ hodnotí Kamila, ktorá dnes šéfuje vlastnej poradenskej firme.

Mnohí ľudia hľadia na open space skôr z opačného konca a kadečo im na ňom prekáža. Od hluku a vravy kolegov cez klimatizáciu až po rôzne pachy. Otvorený pracovný priestor si vyslúžil nelichotivý komentár otrávenej používateľky internetovej sociálnej siete: „Niečo hrozné, nedalo sa tam pracovať. Stále sme sa dohadovali. Niekto chcel vetrať, niekto nie, iní sa zasa nahlas rozprávali. Niekedy som sa cítila ako na stanici na peróne.“

Firemný hit

Zatiaľ čo pracovníci vnímajú otvorené kancelárie rozporuplne, firmy si ich pochvaľujú. Nečudo, veď korporácie majú rady flexibilitu a open space im prináša aj ďalšie benefity. Nižšie prevádzkové náklady, lacnejší prenájom priestorov či efektívnejšiu kontrolu zamestnancov.

Na systém práce v open space pred pár rokmi presedlala jedna z najväčších slovenských bánk – Slovenská sporiteľňa. Pracoviská, ktoré boli pôvodne roztrúsené po Bratislave, sa presťahovali do novej budovy ústredia. Riaditeľ ľudských zdrojov sporiteľne Martin Čambor hovorí, že práca v otvorených kanceláriách významne posilňuje produktivitu práce. Zamestnanci môžu sledovať kolegov a prispôsobiť sa efektívnejšiemu pracovnému tempu, aby „zapadli do tímu“. „Porovnávanie sa s ostatnými je prirodzenou ľudskou vlastnosťou a v otvorenom priestore pôsobí pozitívne na zvýšenie pracovnej efektivity,“ dodáva M. Čambor.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa