Popri samotnom tovare vplýva na bezpečnosť prepravy ľudský faktor, dopravná trasa a infraštruktúra, dopravný prostriedok, obal, značenie, sprievodná dokumentácia, ako aj poveternostné a ďalšie podmienky. Viaceré z uvedených faktorov sa podpísali aj pod nehodou v španielskom letovisku Los Alfaqeus v roku 1978, kde v dôsledku porušenia predpisov prišlo o život 215 dovolenkárov a vyše 400 bolo zranených. Vodič havarovanej cisterny nemal absolvované už vtedy povinné školenie, dokonca presne nepoznal charakter tovaru, s ktorým sa vybral či už z vlastnej iniciatívy alebo šéfovho pokynu v snahe ušetriť na diaľničnom poplatku zaľudnenou oblasťou. Aby toho nebolo málo, nákladné auto bolo skoro o 20 percent preťažené, čo spôsobilo defekt pneumatiky alebo samovoľný požiar expandujúceho polypropylénu v preťaženej cisterne. Rovnako v prípade havárie Boeingu 747-400F spoločnosti UPS koncom leta 2010 piloti netušili o batériách na palube, čo ich stálo život. Ani nie o rok, koncom júla 2011, Boeing 747-400F ázijských aerolínií Asiana padol po 18 minútach núdzového letu s požiarom na palube. V tomto prípade bol nebezpečný tovar – batérie pre elektronické autá, ako aj vysoko horľavé a korózne kvapaliny na výrobu integrovaných obvodov – v dokumentoch uvedený. Pod obidve havárie sa podpísal skrat a následné vzplanutie lítiovo-iónových batérií. Tieto a ďalšie nehody spôsobili sprísnenie kritérií na prepravu nebezpečného tovaru.
Krajiny, tovary, štatistiky
V EÚ preprava nebezpečného tovaru cestou dosahuje štvorpercentný podiel, na Slovensku ani nie dvojpercentný. „V súčasnosti zaznamenávame čoraz väčší nárast takéhoto druhu zásielok najmä v súvislosti so zvyšovaním dopytu po tovaroch obsahujúcich lítiové batérie. Spoločne so zásielkami obsahujúcimi suchý ľad pre klinický výskum a elektroniku tvoria tieto zásielky až šesť percent z celkového podielu nami prepravených zásielok,“ vyťahuje z firemných štatistík TNT Express obchodná a marketingová riaditeľka Mária Džundová. Až 59 percent nebezpečného tovaru na európskych cestách dosahujú horľavé kvapaliny, najmä pohonné hmoty, nasledujú plyny (13,3 %) a žieraviny (10,1 %). V pobaltských krajinách s prístupom k moru vyše 60 percent tovarov prepravovaných po mori a skoro 27 percent po železnici patrí do skupiny nebezpečných. V Nemecku nebezpečné komodity predstavujú 25 percent tovarov prepravených morom a 17 percent železnicou. Na Slovensku a v iných vnútrozemských krajinách ide nebezpečný tovar v drvivej väčšine cestou, časť letecky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?