Dva z nich sú na rýchlostnej ceste R2 medzi Zvolenom a Lučencom, tretí na oravskej R3 a štvrtým je severný obchvat Prešova na R4. Čoskoro majú ísť do súťaže aj ďalšie rýchlocesty. NDS si však teraz musí dobre premyslieť, do čoho sa pustí. Má totiž k dispozícii oveľa menej peňazí, ako si donedávna myslela. V podnikateľskom pláne na rok 2017 ešte predpokladala, že jej celkové investície v rokoch 2018 a 2019 dosiahnu 2,2 miliardy eur. Dnes vie, že má takmer o miliardu menej. Dôvod? Zrejme aj ten, že vládnej koalícii neprešiel zámer uvoľniť dlhovú brzdu, ktorá by umožnila stavať viac diaľnic prostredníctvom úverov. NDS sa preto musí uskromniť. Zároveň sa však otvárajú nové možnosti financovania a bude závisieť od šikovnosti spoločnosti, ako si s novou situáciou poradí.
Takmer všetko zazmluvnili
NDS chce všetky štyri vyššie spomínané rýchlocesty financovať z vlastných zdrojov a zo štátneho rozpočtu. Už sa jej totiž míňajú eurofondy. „NDS už má alokovaných cca 90 percent prostriedkov z eurofondov vyčlenených do roku 2023, na budúci rok to bude 100 percent,“ uviedla hovorkyňa štátnej spoločnosti Michaela Michalová. Počíta ešte s možnosťou, že iní žiadatelia o eurofondy nestihnú vyčerpať všetky zdroje. Tie by sa tak mohli presunúť k NDS. Štátna firma preto riadi prípravu nových projektov tak, aby tieto zdroje mohla v takom prípade využiť, doplnila M. Michalová.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?