Medzi priority sa predtým dostali len úseky R7 v aglomerácii Bratislavy, ktoré mali pomôcť odstrániť zápchy. Zvyšné časti R7 podľa dopravných prognóz nie sú zatiaľ až také potrebné. Tento prístup sa zmenil, keď ministerstvo dopravy obsadil Most-Híd, ktorého cieľovou skupinou sú najmä voliči maďarskej národnosti, čiže obyvatelia južných regiónov.
„Kým budem ministrom, budem tlačiť na to, aby sa urýchlila príprava,“ povedal na margo R7 minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Keby sa diaľnica medzi Bratislavou a Košicami stavala juhom, už by bola podľa neho hotová. „Namiesto toho to ťaháme kopcami a dolinami,“ dodal Á. Érsek.
Najpotrebnejšie sa nestavajú
Nebolo to len divadlo pre voličov bez následkov. NDS v tomto roku plánuje investovať veľa úsilia do prípravy R7 až po Nové Zámky a tiež do R8 z Nitry na sever. Pre niektoré časti R7 už NDS vyhlásila verejné obstarávanie na dodávateľa projektovej dokumentácie.
Projektovať chce aj úseky rýchlocesty R2 pri Rimavskej Sobote, čiže cez ďalší región s vysokým zastúpením maďarskej menšiny. Spolu má ísť podľa analytika INEKO Jána Kovalčíka o 127 kilometrov rýchlostných ciest, ktoré objektívne nie sú až také naliehavé. Až 80 percent ciest, ktoré chce NDS projektovať, podľa neho spadá do kategórie menej potrebných. „Ak sa pozrieme nielen na zoznam, ale aj na dĺžku aktuálne objednávaných projektov, výrazne dominujú úseky, ktoré k najpotrebnejším zďaleka nepatria,“ zhodnotil J. Kovalčík.
A úseky, ktoré sú najviac potrebné, podľa neho viaznu. V dlhom zozname ciest, ktoré chce NDS projektovať, sú len dve z kategórie akútnych – privádzač Kysucké Nové Mesto v dĺžke 1,5 kilometra a chýbajúci úsek R2 pri Zvolene, upozornil J. Kovalčík. Ciest, kde je dopravná situácia už dnes vážna, je však viac. Ale projektovať sa v tomto roku nejdú. Napríklad v prípade úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto má denná dopravná intenzita dosahovať vyše 20-tisíc áut. Platí to aj pre úsek D1 Turany – Hubová. Na úsekoch R7 medzi Bratislavou a Novými Zámkami sa odhadované intenzity pohybujú v rozpätí 6,5 – 11,6 tisíca áut.
Chýba jasný plán
Podľa hovorkyne NDS Michaely Michalovej chystajú aj tie. Pre rôzne dôvody, resp. prekážky si však projektovú dokumentáciu zatiaľ objednať nejdú. Napríklad pri kysuckej D3 ešte NDS podľa nej zvažovala alternatívu, že by diaľnicu stavala v trase existujúcej cesty prvej triedy. Robila tak na základe pokynu ministerstva dopravy a pripomienok Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií. „Začiatok výstavby je plánovaný po ukončení procesu prípravy a zabezpečení finančného krytia na prelome rokov 2020/2021,“ uviedla M. Michalová.
Predchádzajúci úsek Žilina – Kysucké Nové Mesto je podľa nej len vo fáze posudzovania vplyvov na životné prostredie. A v prípade úseku Turany – Hubová by podľa nej mohla byť hotová dokumentácia pre územné rozhodnutie v prvom kvartáli 2019, ak sa NDS rozhodne podpísať zmluvný dodatok s projektantom.
Odborníci na dopravu aj stavebné firmy už dlhšie volajú po tom, aby mala NDS jasný plán, čo chce kedy stavať. Podľa riaditeľa (ÚHP) Štefana Kišša chýba nastavenie priorít podložené analýzami. „Kľúčové je ustáliť sa na metodike a podľa nej vyhodnotiť priority v doprave. Dá sa to urobiť pomerne rýchlo, náš návrh konzultujeme s ministerstvom dopravy, loptička je na ich strane,“ uviedol pre TREND Š. Kišš.
Navrhuje, aby NDS počkala s obstarávaním projektovej dokumentácie, kým sa metodika a nastavenie priorít nedohodne. „Počkať pár týždňov pri niekoľkoročných projektoch a potenciálnych benefitoch v stovkách miliónov eur sa určite oplatí,“ napísal Š. Kišš.
Problémové súťaže
Diaľničnej spoločnosti sa opäť nedarí kontinuálna príprava a výstavba. Raz je súťaží príliš veľa, potom zase málo. Štátna firma znovu vyhlásila tri súťaže na stavebné práce tak, že firmy musia pripraviť a naceniť ponuky pre všetky tendre v rovnakom čase. Týka sa to úsekov R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov severný obchvat I. etapa a R2 Mýtna – Lovinobaňa.
„NDS si dala predložiť ponuky v rozpätí necelých dvoch mesiacov,“ upozornil J. Kovalčík. Takýto prístup má úskalia. Stavebné firmy nemajú dosť kapacít na to, aby riešili viacero súťaží naraz. Preto sa do niektorých tendrov nezapoja. A keď je uchádzačov menej, výsledná cena môže byť zbytočne vysoká.
Vyhlasovanie súťaží v takýchto vlnách môže nahrávať aj kartelovým dohodám. Keď je zákaziek viac, firmy si ľahšie podelia trh, čo tiež môže viesť k predraženiu. NDS vyhlasovala súťaže v takýchto vlnách aj v rokoch 2013 a 2015.
„Výsledkom bolo menej ponúk a navýšenie cien viacerých stavieb o desiatky miliónov eur. Každý rok by mali súťažiť primeraný rozsah projektovej prípravy i výstavby. Nie dva roky nič a potom veľa naraz,“ zhodnotil J. Kovalčík. Ďalej upozornil, že NDS za dva roky pôsobenia zazmluvnila len jednu, aj to drobnú stavbu. Bol ňou privádzač Lietavská Lúčka – Žilina v hodnote ledva 15 miliónov eur.
Diaľničnej spoločnosti sa opäť nedarí kontinuálna príprava a výstavba. Raz je súťaží príliš veľa, potom zase málo
M. Michalová namieta, že do súťaží sa hlási veľký počet uchádzačov. Napríklad v tendri o úsek R3 Tvrdošín – Nižná sa prihlásilo 13 súťažiacich, z toho 10 splnilo podmienky súťaže. „V prípade uzavretej súťaže bola vysúťažená cena o 40 percent nižšia oproti predpokladanej hodnote zákazky. Vysoký počet predkladaných ponúk svedčí o tom, že NDS sa darí vytvárať konkurenčné prostredie, s čím je spojená snaha uchádzačov konkurovať si cenou,“ uviedla M. Michalová.
Podľa J. Kovalčíka je nahustenie súťaží do krátkeho času ešte väčší problém v prípade projektovej dokumentácie. NDS za tejto vlády vyhlásila podľa neho štyri súťaže, z ktorých však tri zrušila. „Teraz chce za pol roka súťažiť až 10 zákaziek. Najprv nechala domácich projektantov živoriť a teraz ich zahltí desiatkou súťaží naraz. Takto viacerým znemožní uchádzať sa o niektoré, ak nie o väčšinu zákaziek. Možno to nepovedie k neprimerane vysokým cenám ako v prípade stavieb, ale je to veľmi neseriózne voči domácim projektantom,“ myslí si J. Kovalčík.
Lepšie časy
Štátna firma sa chystá teraz vyhlásiť ďalšiu vlnu verejných súťaží, v ktorých bude vyberať dodávateľov stavebných prác. Celkovo by sa mala situácia v stavebníctve vo verejnom sektore zlepšovať. Národná banka Slovenska v poslednej prognóze počíta na rok 2018 s prudkým nárastom verejných investícií.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?