Hnutie slow fashion, teda pomalej módy, sa niekedy definuje ako prístup odporujúci fast fashion, teda princípu módnych reťazcov, ktoré každý rok obmenia sortiment niekoľkokrát a produkujú ho v masovom množstve. Bolo by to však prílišné zjednodušenie.

Zástancovia pomalej módy hovoria, že ide o životný prístup ku konzumu. Núti na menej časté, no premyslené nákupy. Kvalita má pritom vždy prednosť pred kvantitou, recyklovateľné alebo recyklované pred jednorazovým, nadčasové pred módnym, vyrobené eticky pred tým, ktoré využíva lacnú pracovnú silu.

Stopka mašinérii

Z módy sa stala v 21. storočí masová záležitosť. Mení sa tak rýchlo, že značky nestíhajú počas jednej sezóny vypredať šaty na stojanoch. V roku 2018 vyplávalo na povrch, že viacerí nepredané oblečenie v miliardových hodnotách spálili. Len Burberry spálil za rok 2017 oblečenie v hodnote 36,5 milióna dolárov.

Medzi previnilcov patril aj reťazec H&M, ktorý prostredníctvom kolekcie Conscious chcel ukázať svoju lásku k udržateľnosti. To je však v protiklade so zistením, že firma v roku 2016 spálila 19 ton nepredaného oblečenia v elektrárni vo švédskom meste Vasteras a ďalších desať ton oblečenia v Dánsku. H&M argumentovalo, že oblečenie poškodila pleseň a chemikálie. Aj by to možno prešlo, nebyť toho, že 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa