Niekdajší hudobník, neskôr hudobný a eventový manažér a zakladateľ hudobného festivalu Viva Musica! Matej Drlička vyhral výberové konanie ministerstva kultúry a začiatkom roku 2021 sa stal riaditeľom Slovenského národného divadla (SND). „Je pochopiteľné, že Národné divadlo tu nie je preto, aby zarábalo. Sme tu preto, aby sme nastavili latku umeleckej excelentnosti, ale nejaká finančná logika by za tým mala byť. V SND všetci predchádzajúci generálni riaditelia robili vždy maximum, aby divadlo fungovalo správne. Všetci mali najlepšie ambície, nikto tam nikdy nechcel ani kradnúť, ani zle hospodáriť, ale jednoducho rozhľad v oblasti manažmentu chýbal. Kľúč je vytvoriť silný manažment,“ konštatuje v rozhovore pre TREND M. Drlička.
Prečo ste sa rozhodli uchádzať o post šéfa Slovenského národného divadla?
Impulzov bolo niekoľko. Bola to kombinácia toho, že ľudia zvnútra divadla ma vyzývali, aby som sa zapojil do výberového konania. Ja som zo začiatku tieto hlasy ignoroval, ale nasadili mi chrobáka do hlavy. Súčasne sa vlastne dialo to, že náš eventový biznis bol do veľkej miery ochromený, čiže som mal veľa voľného času, čo nebývalo zvykom. Keby spôsob nášho fungovania ostal nezmenený, tak túto myšlienku určite zavrhnem ešte v zárodku. Tretím dôvodom bolo určite to, že mám veľmi rád veľké výzvy.
Písali sme, že váš projekt bol najviac manažérsky zo všetkých. V čom sa líšila realita od vašich predstáv?
Realita sa nelíši. Napĺňajú sa len proroctvá niektorých ľudí, ktorí mi povedali: Uvidíš, narazíš, štátna správa je extrémne demotivujúci priestor. A teda potvrdzujem, že je to naozaj extrémne zložité. Jednak národné divadlo je akoby obrovský tanker. Keď otočíte kormidlom, ešte pár dní sa nič neudeje. Zároveň náš zriaďovateľ, ministerstvo kultúry, je rovnaký tanker. Takže keď sa idú dva tankery zlaďovať a chcú plávať vedľa seba, tak to potrvá.
Deklarovali ste, že si vezmete sto dní, dve tretiny máte za sebou. Čo bude po tých sto dňoch?
Tých sto dní je na prípravu dvoch materiálov – realistického rozpočtu a ozdravného plánu. Ja som už vo výberovom konaní tvrdil, že výška bežného transferu, ktorá je podpísaná – 16,8 milióna eur – je absolútne nedostačujúca suma na chod divadla v pandemickom roku. Pandemický rok neznamená úspory. Znamená mnohé nové náklady. Dohodli sme sa s ministerkou, že počas tých sto dní pripravíme realistický rozpočet, na ktorého konci bude suma, ktorú považujeme za nevyhnutnú na chod divadla, a zároveň pripravíme ozdravný plán.
Aký rozpočet je podľa vás realistický?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?