Prirovnanie leta k času oddychu pre Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) neplatí. Začiatkom augusta im totiž na stole pristálo rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) vo veci námietky neúspešného uchádzača verejnej súťaže na elektronický mýtny systém. Jeho predbežným víťazom sa podľa výberu NDS v júni 2022 stala spoločnosť CzechToll, pričom práve oznámenie o jeho výhre musí spoločnosť do tridsiatich dní po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia ÚVO zrušiť.

Rovnako musí opätovne vyhodnotiť cenovú ponuku a požiadavky na predmet zákazky CzechTollu, ako aj podmienky účasti osobného postavenia u jeho subdodávateľov. Kameňom úrazu a obsahom júnovej námietky firmy, ktorá vo výberovom konaní skončila na treťom mieste, sa stal objem peňazí požadovaných víťazom a strieborným uchádzačom. Bronzový záujemca totiž namietal, že víťazná ponuka v hodnote 13 799 999 eur bez DPH jednoznačne naplnila znaky mimoriadne nízkej ponuky, ktorú nemožno objektívne vysvetliť.

Formálne preverovanie

Za mimoriadne nízku označil navrhovateľ aj ponuku druhého uchádzača, pričom ÚVO v tejto časti uznal námietku za opodstatnenú. Zákon o verejnom obstarávaní totiž umožňuje zadávateľom, aby pri ponuke, ktorá sa javí ako mimoriadne nízka, požiadali uchádzača o vysvetlenie. Ak nie je dostatočné alebo ho uchádzač nepredloží včas, môže to znamenať jeho vylúčenie.

NDS podľa slov ÚVO túto možnosť využila len formálne a zistenia, či víťazná cena spĺňa náležitosti mimoriadne nízkej ponuky, realizovala len naoko. Pri zákazke, ktorú sama vyhodnotila v sume viac než 41 miliónov eur bez DPH, jej totiž stačilo len deklaratórne potvrdenie CzechTollu o tom, že ponúkaná cena necelých 14 miliónov eur bez DPH zahŕňa všetky náklady na realizáciu projektu.

ÚVO to vo svojom odôvodnení považuje za „minimálne prekvapujúce“, s ohľadom na to, že ide o verejné obstarávanie celonárodného významu, ktoré má dosah na kvalitu cestnej infraštruktúry na Slovensku.

NDS preto podľa úradu svojou nedostatočnou kontrolou popiera samotnú podstatu inštitútu mimoriadne nízkej ponuky, ktorá ju má, paradoxne, vo verejnom obstarávaní chrániť pred nereálnymi prísľubmi cien. Zároveň vo všeobecnosti slúži ostatným uchádzačom na ochranu pred netransparentným výberovým konaním.

Bez tohto inštitútu by totiž v praxi víťazili uchádzači s nereálnou cenovou ponukou a tá by sa po uzatvorení zmluvy dodatkami zvýšila na hodnotu, ktorá by znamenala zmenu poradia pôvodného verejného obstarávania.

Scenáre a dohady

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa