V digitálnom biznise sa stalo bežným, že trhová hodnota sa neurčuje podľa toho, koľko start-upy zarábajú a ako realisticky vyzerá ich potenciál, ale najmä podľa virtuálnej hodnoty počtu používateľov a ich rastu. V prípade WhatsAppu, firmičky s päťdesiatimi pracovníkmi, ide konkrétne o 450 miliónov ľudí. Väčšina z nich využíva službu denne. A denne pošle devätnásť miliárd textových či obrazových správ. To všetko (takmer) zadarmo.

Úspech WhatsAppu stojí na jednoduchých základoch. Aplikácia funguje, ako má, je zadarmo, pričom malú sumu – jeden dolár – treba platiť až po roku používania. Je aj jednoduchá – nenápadne sa votrie do telefónneho zoznamu vedľa úplne rovnakej, ale násobne drahšej funkcie posielania SMS a MMS.

Zaujímavosťou je, že minulý týždeň predali priameho konkurenta Viber. S používateľskou základňou tristo miliónov ľudí ho získal japonský online predajca Rakuten „len“ za deväťsto miliónov dolárov. V názore, prečo Facebook zaplatil miliardy za službu, sa opakujú dva argumenty – obrovské používateľské čísla spojené s rýchlym rastom a úsilím udržať si mladú cieľovku, ktorá sa začína odvracať od už nie príliš „coolového“ Facebooku.

Pravdepodobnejšie je, že Facebook vidí vo WhatsAppe možnosť priameho finančného zdroja. Podľa vízie tvorcov by aplikácia mala v najbližších rokoch prekročiť miliardovú hranicu používateľov. Tí by mohli pri súčasnom modeli generovať miliardu dolárov ročne (bez zohľadnenia marží). Pri rastúcej používateľskej základni – keď na WhatsAppe bude „každý“ – bude mať Facebook veľký manévrovací priestor. Ak by aj stúpla cena produktu z jedného dolára ročne na jeden dolár mesačne (čo by mohlo milióny ľudí odradiť), stále pôjde o výrazne lepšiu ponuku, než akú dávajú mobilní operátori.