„Mobilné, ale aj iné elektronické nástroje sa stávajú neoddeliteľnou súčasťou podnikateľskej činnosti moderných dopravných spoločností a sú účinnými nástrojmi, ktoré dokážu pozitívne ovplyvniť prevádzku vozidla, plánovanie trás a zlepšiť operatívnosť,“ myslí si Andrej Fekete, PR manažér Česmad Slovakia.

Aplikácie môžu mať v konečnom dôsledku pozitívny dosah na finálny zisk firmy. Z ich praktických prínosov A. Fekete spomína vyhodnocovanie rôznych údajov z jazdy vozidla či nahrádzanie záznamových zariadení.

Podľa Mariána Machalca, konateľa spoločnosti Smart Logistics, si vodiči kontrolujú náklady po každej ceste klasickým ručným spôsobom alebo využívajú zabudované systémy ako napríklad Optifleet alebo Dynafleet.

„Službou DirectVehicle doručujeme časovo kritické zásielky, a preto plánujeme prepravné trasy týchto vozidiel tak, aby sme dosiahli maximálnu rýchlosť za optimálnych nákladov priamo k dverám príjemcu kdekoľvek v Európe,“ opisuje zvýšené nároky riešení šitých na mieru Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka spoločnosti TNT.

Vo firme spolupracujú s overenými a skúsenými prepravcami, ktorí majú nastavený dvojaký systém upozornení na prípadné cestné obmedzenia. Využívajú GPS zariadenia, napríklad Tom-Tom alebo Igo, ktoré upozorňujú na zápchy, nehody a uzávierky ciest, a zároveň majú nepretržitý kontakt s dispečingom, ktorý monitoruje cestnú premávku na danej trase. „Najvyššia rýchlosť doručenia je totiž pri týchto zásielkach prioritou číslo jeden,“ zdôrazňuje M. Džundová.

Najlacnejšie tankovanie na trase

Optimalizovaná aplikácia pre nákladných dopravcov od spoločnosti DKV Euro Service pomáha vyhľadať najlacnejšie čerpacie stanice na plánovanej trase a stlačiť tak náklady na prepravu.

„Poskytuje informácie nielen o cenách palív, ale umožňuje filtrovať výsledky aj podľa špeciálnych služieb pre dopravcov, napríklad ktoré čerpačky disponujú vysokoprietokovými stojanmi, stráženými parkoviskami či umývačkami kamiónov,“ vymenúva Ondřej Pavlík, riaditeľ českej a slovenskej pobočky DKV Euro Service. Vyhľadávať možno v celej Európe alebo v zadanom okruhu. „Keď si vyberiete čerpaciu stanicu, navigačný systém inštalovaný v smartfóne vás dovedie priamo k nej,“ približuje O. Pavlík.

Aplikácia DKV sleduje najnižšie ceny paliva na viac ako 41-tisíc čerpacích staniciach po celom starom kontinente. Údaje vychádzajú z databázy firmy tvorenej online autorizáciou zhruba dvoch miliónov palivových DKV kariet. Aplikácia je bezplatná, dostupná pre všetky tri operačné systémy – iOS, Android a Windows Phone.

„Čo sa týka kontroly nákladov, GPS zariadenia obsahujú zároveň informácie o rozsiahlej sieti čerpacích staníc. Náklady si vodiči kontrolujú priebežne po každej jazde vďaka online aplikáciám od svojich dodávateľov paliva,“ opisuje prax z pohľadu dopravcov M. Džundová.

Za poplatok či zadarmo?

Na navigovanie vodičov nákladných áut a dodávok sa špecializuje offline navigácia CoPilot Truck. Upozorňuje na zákazy vjazdu nákladných áut, úzke mosty či nízke podjazdy, úseky so zákazom predbiehania či otáčania. Mapy sú uložené v mobile, takže používateľ nepotrebuje internetové pripojenie, čo je výhodou voči online riešeniam. Aplikácia je za poplatok od 14,99 eura.

Vyhnúť sa dopravným zápcham pomáha aplikácia Waze, ktorú dôverne poznajú aj vodiči osobných áut. Hoci je ponúkaná zadarmo, dokáže konkurovať plateným riešeniam. Potrebným krokom je registrácia, až potom možno navigáciu naplno využívať. Samozrejmosťou sú podrobné mapy a hlasové inštrukcie. V aplikácii sa dajú vyhľadať aj najbližšie čerpacie stanice spolu s cenami za palivo.

Veľkou výhodou aplikácie je komunitný aspekt. Každý člen môže nahlásiť hliadku, dopravnú zápchu, nehodu, radar či iné nebezpečenstvo. Podmienkou fungovania Waze je internetové pripojenie. Novinkami z marca sú zobrazenie najvyššej povolenej rýchlosti a funkcia „Plánované cesty“.

Pozor na rýchlosť!

Aplikácie pomáhajú tiež šoférom, aby dávali pozor na „plynový pedál“. Ulysse speedometer slúži ako tachometer, kompas, počítadlo kilometrov, ale aj merač zrýchlenia z nuly na šesťdesiat alebo sto kilometrov za hodinu.

Na rozdiel od bežného tachometra zabudovaného v aute vychádza z GPS, a preto je meranie rýchlosti presnejšie. V noci padne vhod funkcia Head-up displej, vďaka ktorej sa pri umiestnení telefónu pod čelné sklo údaje v ňom odrážajú.

Aplikácia „Pozor, radar“ upozorní na radary a hliadky. Vychádza z viacerých zdrojov, no používatelia ich priamo v aplikácii pridávať nemôžu. Výstrahy sa zobrazujú v zozname podľa vzdialenosti či na mape. Pol kilometra od mužov zákona sa zapne aj hlasové upozornenie.

Zabudované systémy

Koncern Renault inštaluje do vozidiel radu Euro 6 systém Optifleet, pomocou ktorého môžu dopravcovia ušetriť tisíce eur ročne na jednom vozidle. „Systém dopravcom poskytuje spätnú väzbu o prevádzke vozidiel na základe konkrétnych údajov, ktoré im umožňujú jednoduché vyhodnotenie a porovnanie,“ opisuje hlavný prínos Vít Jurajda zo spoločnosti Volvo Group, ktorá je autorizovaným distribútorom kamiónov Renault.

Systém zahŕňa štyri moduly. „Drive“ na zaznamenanie časov jázd a odpočinkov v reálnom čase pomocou informácií z tachografu a karty vodiča. „Check“ sleduje spotrebu paliva, spotrebu v zelenej zóne, podiel času na voľnobehu, počet brzdení a pomáha pri zlepšení environmentálneho profilu. „Map“ lokalizuje vozidlá s menom šoféra a stavom na karte vodiča, určuje smer aj rýchlosť jazdy, analyzuje prehľad trás. „Link“ slúži na kontrolu denníka vozidla a mailovú komunikáciu s vodičmi.

Systém Dynafleet zase od automobilky Volvo poskytuje detailné prevádzkové informácie o vozovom parku aj vodičoch a možno vďaka nemu ušetriť až desatinu paliva. Rovnako má štyri moduly – spotreba a ekonomika, časy riadenia a odpočinku, mapa a komunikácia. Ďalšími službami sú navigácia, údaje, fax, skener a školenie šetrnej jazdy.

Novinka od diaľničiarov

Novinku „Pomoc na diaľnici“ spustila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začiatkom apríla. Aplikácia obsahuje modul privolania diaľničnej patroly, čerstvé dopravné informácie zo všetkých diaľnic doplnené o aktuálne správy Zelenej vlny RTVS, kamery na overenie dostupnosti parkovacích kapacít a vybavenosti odpočívadiel a v spolupráci so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch tiež informácie o turistických atrakciách.

Je doplnená o potrebné kontakty a informácie na dosiahnutie vyššej bezpečnosti. Na použitie je nutné internetové pripojenie a lokalizácia GPS.

Najneskôr v júli by mal byť k dispozícii Národný systém dopravných informácií (NSDI), v ktorom sa budú agregovať rôzne zdroje informácií. „Na základe požiadavky NDS naša spoločnosť poskytne štátom definované výstupy z elektronického mýtneho systému do NSDI,“ vyjadril sa Anton Bódis, manažér pre komunikačnú stratégiu a PR spoločnosti Skytoll, ktorá prevádzkuje elektronické mýto na slovenských cestách.

Ďalšími zdrojmi údajov pre NSDI by mali byť Slovenská správa ciest, verejnoprávna RTVS i samotná NDS. Systém poskytne informácie o stave dopravy a premávke, napríklad kde sú kolóny, nehody, obmedzenia, a podobne. Stál vyše štrnásť miliónov eur, čo je štvornásobne viac ako jeho česká obdoba. K dispozícii bude aj mobilná aplikácia NSDI.

Autorka je referentka zahraničných vzťahov VÚEZ, a.s.